23948sdkhjf

Beumer fikk bagasjekontrakt på OSL til 1,4 milliarder

Avinor har tildelt Beumer Group kontrakten for nytt bagasjeanlegg på Oslo lufthavn. Det skal dimensjoneres for å håndtere 3.000 kolli på avgang per time og 2.800 kolli per time på ankomst.

Den samlede kontraktsverdien, inkludert en driftsavtale på 25 år, utgjør ca. 1,4 milliarder norske kroner. Kontraktsignering vil ikke skje før etter at karenstiden er over.

 

Bakgrunnen for kontraktstildelingen er at det eldste bagasjeanlegget på Oslo lufthavn er foreldet og skal erstattes av et nytt og effektivt bagasjeanlegg, opplyser Avinor i en pressemelding. Det gamle anlegget fra Vanderlande ble tatt i bruk da den nye hovedflyplassen åpnet i 1998. I desember i fjor ble det stoppet permanent og demonteringen er allerede godt i gang. Den nye leverandøren vil tre inn i avtalen i slutten av juni i år, og vil drifte anlegget fra og med sommertrafikken 2024.

Flere innovasjonsprosjekter

– Vi er veldig glade for at vi nå har fått på plass denne omfattende avtalen med en leverandør som kan vise til svært god erfaring og kunnskap innenfor dette feltet, sier lufthavndirektør Stine Ramstad Westby på Oslo lufthavn.

Hun legger til at prosjektgruppen som jobber med fremtidens bagasjeanlegg også har involvert seg i flere innovasjonsaktiviteter som gjør ytterligere effektivisering og automatisering mulig. Eksempelvis robotisering og autonome løsninger. Dette vil i sum kunne gi bedre og mer effektive prosesser, både for handlere og flyselskap, mener lufthavndirektøren.

Forberedes for fremtidig utvidelse

Avinor opplyser at det nye bagasjeanlegget dimensjoneres for å håndtere 3.000 kolli på avgang per time og skal forberedes for en fremtidig utvidelse til 4.300 kolli. I tillegg skal anlegget kunne prosessere 2.800 kolli per time på ankomst med en fremtidig utvidelse til 3.600 kolli. Anlegget skal inneholde et sentralt bagasjelager og skal bygges slik at kapasiteter kan skaleres opp etter behov.

En helautomatisk sortering av avgangs-, transfer- og ankommende bagasje er en del av den nye teknologien. Det skal også være mulig å sende bagasje mellom de to anleggene som er på flyplassen.

– Anlegget skal drives side om side og godt integrert med det andre bagasjeanlegget på Oslo lufthavn. Med det sikrer vi at hele lufthavnen får en effektiv bagasjehåndtering og vi er trygge på at vi er godt rustet for fremtidens passasjervekst, sier Stine Ramstad Westby.

Les også: Posten har tatt i bruk Nord-Europas største sorteringsmaskin

Svært stor leverandør

Med 4.500 ansatte i mer enn 70 land tilbyr Beumer Group en rekke forskjellige sorterings- og håndteringsløsninger. I 2009 kjøpte Beumer den danske sorteringssystemspesialisten Crisplant i Århus som hadde levert store anlegg i Norge og senere har Beumer levert flere store sorteringsanlegg til både PostNord Posten. Beumer betjener også store deler av det internasjonale markedet for bagasjehåndtering på lufthavner og har blant annet levert et slikt på Bergen lufthavn i forbindelse med etableringen av den nye terminal 3 i 2017.

Klaus Toftgaard Spens, adm. direktør for Beumer Group A/S i Danmark, hevder at deres gjennomprøvde CrisBag-teknologi passer perfekt til Oslo lufthavns prosjektprofil.

– Mange store og internasjonale lufthavner har valgt dette moderne systemet på grunn av den modulære oppbyggingen som tillater løpende skalering og innbygging av nye teknologier, sier Spens, som legger til at de etter den vellykkede systemimplementeringen på Bergen lufthavn nå ser frem til et nytt samarbeid med Avinor.

Opphav og kilder: Beumer Group, Logistikk & Ledelse

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.065