Her får du 20 tonn nyttelast bak traktoren
- Vi vil skape en ny kategori for å gjøre traktortransport bedre med tanke på oppetid, forteller Terje Vang i Norwegian Trailer System og TN Vang Verksted.
Video øverst: David Eik hopper opp i en John Deere 7R 310 og tar en runde med TOR 20T60, for deretter å ta en svingom med lillebroren 15T50 og en John Deere 6195M.
Serien med TOR-hengerne sikter seg inn på proffmarkedet og blir nå utvidet med denne sværingen med tre aksler.
Bilde over: Tor 20T60 med sentralramme, fronttippsylinder, fjæring på aksler og drag, høyfast stål og BPW-aksler. Det er noen av stikkorda som forteller at den er bygget for oppetid, ikke for å være billig. Foto: Fredrik Saugstad
20-tonns dumperhenger
Det er en svær rugg av en dumperhenger som møter Anleggsmagasinet på Felleskjøpets hovedlager på Kløfta. Den største i serien, 20T60, som logisk nok betyr 20-tonns nyttelast og godkjent for 60 km/t.
Bilde over: Så langt finnes to Tor 20T60 i Norge, en på demokjøring i Trøndelag og denne på Felleskjøpets hovedlager på Kløfta. Foto: Fredrik Saugstad
Medsporende styring
Sværing til tross, den er likevel avansert med hydraulisk styrbare aksler / medsporende styring hvor man kan trykke på en knapp for at hjulene hydraulisk går til senter. Den har ABS og EBS og standarden ellers beskrives som høy, blant annet har de to verktøykasser, markeringslys og hydraulisk lem.
En ny rammekonstruksjon på hengerserien skal også gjøre de bedre.
- Den har en senterramme istedet for H-ramme, er mer vridningsstabil og har høy stålkvalitet for å få til et gunstig styrke/vekt-forhold, forklarer Stig Hogstad, utviklingsleder i Norwegian Trailer System.
Fakta: Norwegian Trailer System:
Ble etablert 2019 med TN Vangs Mekaniske Verksted AS, Duun Industrier, Ritek AS og Svein Eggen Holding.
- Hengeren Tor 15T50 ble presentert som prototype på Bedre Landbruk i 2019, men før det hadde ballen rullet en stund, forteller Terje Vang.
Etter at samarbeidet mellom Felleskjøpet og Orkel tok slutt, kom Duun til TN Vang og spurte om et samarbeid. Man kom til den konklusjonen at en norsk-produsert henger burde rette seg mot "high-end-delen" av markedet siden en norsk-produsert henger uansett ikke kunne bli noe pris-aggresivt produkt.
Dermed har de utviklet en serie hengere som står i stil med dagens traktorer hvor de forsøker å heve imaget på traktorbasert transport.
Lillebrorken til 15T50, 12T40 ble lansert i 2020. Den første hengeren ble testet 700 timer på Rv.3-prosjektet til Skanska, blant annet.
Bilde over: Tor 15T50 med nøkkeldata: 15 tonn 50 km/t og nyttelast 15,8 tonn. Foto: Fredrik Saugstad
I år skal produksjonen starte opp for alvor, og Norwegian Trailer System tok nettopp over i nye lokaler i Verdal Industripark hvor produktutvikling og produksjon ligger vegg i vegg.
Det vil bli produsert 40 stk i 2021, mens intensjonen er å doble dette så fort det er mulig.
Oppfordrer til prøvekjøring
TOR-gjengen oppfordrer, og ønsker, at entreprenørene prøver hengerne.
Bilde over: TOR-gjengen: Fra venstre ser vi Ole-Johnny Jensen (kategorisjef vei og anlegg Felleskjøpet), Ove Gråtrud (teknisk sjef BPW Hofstad), Terje vang (Norwegian Trailer System / TN Vang), David Eik (produktsjef redskap, Felleskjøpet) og Stig Hogstad ( Norwegian Trailer Systems, uviklingsleder). Foto: Fredrik Saugstad
- Forskjellen merkes mer enn den vises, slår Terje Vang fast.
Modellutvalget er slik:
• 12T40 - 12 tonn 40 km/t, nyttelast 12.1 tonn
• 15T40 – 15 tonn 40 km/t, nyttelast 15,8 tonn
• 15T50 – 15 tonn 50 km/t, nyttelast 15,8 tonn
• 20T60 – 20 tonn 60 km/t, nyttelast 20 tonn
Hengerne bygges modulbasert og er enkle å bygge ut og levere med mer utstyr. Ryggekamera og ryggesensor med automatisk brems kan leveres.
Det er Felleskjøpet som har eksklusiv avtale som forhandler av TOR-hengere i Norge.