MiR lanserer ny krok: kobler vogner automatisk på og av
MiR lanserte sin første autonome mobile robot i 2015, men selskapet har for lengst opparbeidet seg en posisjon som ledende globale leverandøren av slike. Det har hele tiden vært i kraftig vekst og kunne nylig melde om en økning av salget på hele 55 prosent i første kvartal sammenlignet med samme periode i fjor. Suksessen forklares med riktig pris og at de både skal være brukervennlige og enkle å komme i gang med.
Les også: Suksess for dansk robotprodusent
MiR tilbyr roboter med bærekapasitet fra 100 kilo til 1.000 kilo og har i tillegg hatt to trekkvarianter. Mens disse var utviklet som helt separate og egne trekkroboter, er den nye MiR250 Hook en toppmodul som kan benyttes til produsentens raskeste og mest kompakte robot, MiR250 som ble lansert i fjor.
Les også: MiR investerer for fremtidig vekst
Kan trekke opp til 500 kilo
MiR viser i en pressemelding til at stadig flere virksomheter over hele verden ønsker å automatisere internlogistikken for både å øke produktiviteten og frigjøre medarbeiderne sine til mer verdiskapende arbeider. Eksempelvis er det fortsatt vanlig å transportere vogner og bur manuelt mellom avdelinger, men den danske AMR-produsenten hevder at det er både er enkelt og økonomisk å automatisere slike transporter.
MiR250 Hook kobler seg automatisk til vogner og setter dem av helt uten menneskelig involvering. Dette øker anvendelsesmulighetene til en autonom mobil robot, hevder MiR, som opplyser at den har en kapasitet til å trekke vogner på opp til 500 kilo, har en kjørehastighet opptil 2 m/s og at det ikke er noen begrensninger på antall vogner den kan hente og bringe til forskjellige posisjoner. Roboten kan også betjene vogner i forskjellige størrelser og høyder.
Les også: MiR1000: Dobbelt så sterk og mye smartere
Rask implementering
Produsenten opplyser at det kreves få forberedelser før MiR250 Hook kan tas i bruk. Brukerens eksisterende vogner eller bur må utstyres med QR-koder eller AprilTags slik at roboten kan identifisere hver vogn. Kartleggingen av omgivelsene skjer når den første gang kjøres manuelt gjennom sine ruter, men man kan også overføre kart over bygninger og lokaler til robotens software. Den kan også kommunisere med heiser og dører for å sikre fri transport mellom avdelinger.
Opphav og kilder: MiR