23948sdkhjf

Kongen av XXL: Volvo

Lansering av store førerhus er årets sommertrend, fra bla DAF, Scania og Mercedes. Men selveste originalen er selvsagt Volvo FH XXL - siden 2009.

LASTEBIL OG KOMFORT: For dem som ikke bare kjører, men også bor langs veien i lastebil store deler av arbeidsuken, står stor plass og praktiske løsninger omtrent øverst på ønskelisten.

Nå som det også ulmer i en større europeisk sjåførmangel, er det heller ikke så rart at produsentene også strekker seg litt lenger.

Sjåførdrømmen er nok langt på vei en US sleeper med eget bad, soverrom, kjøkken og stue - men slikt går skrekkelig dårlig i lag med norske og europeiske lengderegler, selv de nye reglene i Europa.

Kongen av XXL

Frem til omtrent juni i år, har Volvo dermed vært det eneste merket på makedet som har lagt seg i selen for å tøye regelverket så langt det går.

Volvo FH16 XXL ble første gang lansert her hjemme i 2009 - les mer.

Hytta var basert på den australske utgaven fra 2008 - og etter det vi erfarer ble det levert ut 159 eksemplarer av denne bilen omtrent fram til FH4 kom i 2012.

Så har vi Torfinn da - orket ikke vente, bygget ut hybelen :)

Men vi måtte altså ventet helt til mai 2019 før en ny XXL-utgave ble annonsert. Volvo la da på 25 centimeter ekstra i lengden på FH-hytten - som i stor grad er brukt til en bredere køye. Og mer romplass selvsagt.

Videreført i nyeste

XXL er også videreført i aller nyeste generasjon fra Volvo, og Tungt hadde gleden av å kjøre en kort tur med en slik en allerede i fjor sommer.

Men nå begynner altså lange hytter å bli en slags nye bransjestandard.

DAF sin nye XG+, som er bygget helt ny fra bunnen av, henviser til nytt europeisk regelverk for lengder - selv om det er uklart hvor mye den økte hyttelengden på 33 cm skyldes nye regler - eller bare en ny og vesentlig mer moderne grunnkonstruksjon. Det nye regeverket er begrunnet i miljø og sikkerhet, ikke i bokomfort.

Scania fulgte deretter opp med mulighet for 27 centimeter ekstra lengde på sine R- og S-hytter

Og nettopp presenterte altså Mercedes sin Actros L, dog uten at ekstra størrelse er spesifisert ennå.

Litt å gå på ennå: WC? Dusj?

Fremtiden på veien ser med andre ord lysere ut. Men tusenkronerspørsmålet er likevel fortsatt:

Hvem av produsentene tør å være først ute med dusj og do i bilen?

Opphav og kilder: Tungt

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094