Historisk dom i Vlantana-saken: 52 lastebilsjåfører får rekorderstatning
TRANSPORTKRIM: I januar startet erstatningssøksmålet i Øvre Romerike tingrett der 52 sjåfører krevde 16 millioner kroner av Vlantana Norge AS. Nå er dommen klar.
Sjåførene, som i gjennomsnitt krevde rundt 300000 kroner hver, har blitt representert av advokatbyrået Andersen & Bache-Wiig. Samlet erstatningssum på det sivile søksmålet fra de 52 tidligere ansatte sjåførene var over 16 millioner kroner.
Nå har de tidligere ansatte i Vlantana Norge fått medhold i sitt erstatningskrav.
– Dommen er prinsipielt viktig, fordi den vil bidra til å rydde opp i lønnsforholdene i transportsektoren. Det sendes et klart signal om at styreleder og daglig leder risikerer et meget betydelig personlig erstatningsansvar dersom driften organiseres på en måte som er egnet til å omgå norske regler om minstelønn, forteller Lina K. Smorr i Andersen & Bache-Wiig til FriFagbevegelse.no.
Historisk dom mot Vlantana Norge
52 lastebilsjåfører får nå utbetalt en rekorderstatning, og styreleder Vladas Stoncius Junior holdes personlig ansvarlig. Han er dømt til å betale over 20 millioner kroner, som følge av å ha systematisk underbetalt flere hundre sjåfører.
– Det var viktig for sjåførene å fremme krav mot selskapets styreleder Vladas Stoncius Junior personlig fordi selskapet var konkurs, og fordi det ikke er nok midler i konkursboet. Sjåførene er veldig fornøyde med å ha vunnet fram med sine lønnskrav, forteller advokat Smorr til FriFagbevegelse.
Advokat Lina K. Smorr (til høyre) har ført erstatningssaken på vegne av de 52 tidligere ansatte i Vlantana Norge, sammen med blant andre kollega Maria Theresia Thier (til venstre) i advokatbyrået Andersen & Bache-Wiig. Foto: Stein Inge Stølen
De 52 østeuropeiske yrkessjåfører mener seg systematisk underbetalt, og fremmet erstatningskrav mot sin tidligere arbeidsgiver Vlantana Norge. Selskapet er videre politianmeldt av tre forskjellige instanser. Statens vegvesen estimerer gevinsten fra lønnstyveriet de mener å ha foregått til å være i størrelsesorden 28–39 millioner kroner årlig.
FriFagbevegelse skriver at Vlantana Norge har i rettssaken argumentert at underbetalingen, bruk av doble timelister og manipulering av dokumentasjon som er sendt inn i tilsynssammenheng, har skjedd som følge av personlige feil og misforståelser. Denne forklaringen har ikke retten festet lit til.
Styreleder kan måtte dekke tapet
«Etter en samlet vurdering av sakens beviser, legger tingretten til grunn som sannsynlig at Vlantana Norge praktiserte et omfattende og arbeidskrevende system med løpende produksjon av fiktive timelister», fremgår det i dommen.
Dette mener retten ble gjort for å kunne fremlegge fiktiv dokumentasjon på at de utbetalte lønn i tråd med gjeldende minstesats.
FriFagbevegelse.no skriver videre at retten har også funnet at styreleder og tidligere daglig leder i Vlantana Norge, Vladas Stoncius Junior, er personlig ansvarlig overfor saksøkerne for de økonomiske tap de har lidt som følge av systematisk underbetaling. Det betyr i praksis at Stoncius Junior selv kan måtte dekke 13,4 millioner kroner, som utgjør den delen av kravet selskapet ikke allerede har erkjent.
Kan virke avskrekkende
Advokat Lina K. Smorr mener dommen vil bidra til å forhindre at utenlandske selskaper ødelegger sunn konkurranse i markedet ved å tilby kunstig lave priser som følge av ulovlig underbetaling.
– Jeg vet at saken følges internasjonalt og vil absolutt virke avskrekkende for andre utenlandske selskaper. Den kan også bidra til å endre hvordan andre store transportselskaper organiserer driften sin, avslutter hun.
FriFagbevegelse har bedt om kommentar fra Vlantana Norges advokat og tidligere styremedlem, Sandra Latotinaite. De har så langt ikke fått svar fra Latotinaite.
Les mer om dommen på FriFagbevegelse.no.
Opphav og kilder: FriFagbevegelse, Tungt.no