23948sdkhjf

Er dette Norges råeste gjødsel-semi?

I Trøndelag ruller nå en helt ny Volvo FH16 750 «old school look».

NYBIL: Den nye tank-semien til Hatlinghus vekker oppsikt i Trøndelag. Mattsvart trekker med skinnende blank tankhenger.

Hatlinghus sier selv de er Trøndelags mest effektive på flytende transport. Det går i gjødsel, slam og vann for landbruk, industri og anlegg.

- Det nye settet skinner vel ikke like godt etter å ha vært ute på oppdrag?

- Nei, det gjør det ikke. Det blir søle, gjødsel og støv. Men heldigvis synes ikke møkka så godt på den sorte lakken, og den er veldig enkel å holde rein med en høytrykkspyler, sier sjåfør Roger Hatlinghus.

Det måtte bli Volvo

Det var på tide å bytte ut den tre år gamle Volvo'en, selv om den kun hadde gått rundt 300.000 kilometer. Det i seg selv er ikke så mye, men gjødselkjøringen er ganske tøff bruk av både bil og hydraulikk.

- Det nye settet vårt er modul, og det er en kanon på semien slik at vi kan spre direkte fra hengeren. For at det skal fungere optimalt er vi avhengige av å ha krabbegir, og det ble uaktuelt med en bil som har dobbeltclutch. Da fant vi ut at vi ville prøve en Volvo 750, sier Roger Hatlinghus.

Han forteller at det ikke aktuelt med noe annet enn Volvo, da de er avhengige av vds-styringen (Volvo Dynamic Steering).

- Det må vi ha til den kjøringen vi driver med. Vi kjører mye fjernkontroll og vds-styring samtidig som vi kjører bil, og da er vi avhengige av å kunne sitte i stolen og se i speilene, sier Hatlinghus.

Han legger til at de også har et meget godt samarbeid med Volvo-forhandler Wist Last & Buss på Steinkjer, hvor bilen er kjøpt. Det betyr mer enn hva som står på bilen.

- Vi er også veldig fornøyd med Volvo. De er driftssikre, gode å kjøre og har veldig lite feil.

En annerledes bil til spesielt arbeid

Hatlinghus kjører hovedsaklig i Trøndelag, med blant annet vann, frauflytting, nitrogen og biokalkslam. Da vi snakker med Roger Hatlingus kjører han gjødsel fra en Frau-kjeller til en kum tre kilometer unna.

Av utstyr på den nye bilen kan vi nevne:

  • 6x4 med tandemløft
  • vds
  • krypgir
  • navreduksjon
  • mattsvart farge
  • 7" toms piper bak hytte
  • hydralikk for tippsemi

- Hva er bakgrunnen for det litt spesielle utseende til bilen?

- Det er egentlig ikke noen annen grunn enn at vi ønsket noe som ser litt annerledes ut enn alt annet. Det vi holder på med til daglig er ikke akkurat A4, og da tenkte vi at en bil som heller ikke er helt standard kunne være morsomt. Vi kjører også med rustfri tank, og kombinasjonen av mørk bil og rustfritt er tøft, sier Hatlinghus.

Den første trekkeren de kjøpte for tre år siden ble farget sort og oransje. Fra de var guttunger har Hatlinghus vært veldig fan av Fiat traktorer, og den oransje Fiat-fargen.

- Den oransje-fargen som er på den nye bilen skulle være noe mer dempet enn den vanlige Fiat-fargen, og er nærmere fargen til en Fiat Lancia personbil, sier Roger.

Bilen er bestilt med matt svart farge fra fabrikken i Göteborg, og her i Norge ble den demontert noe og lakkert på Nessø Lakkering på Verdal. Bilen var litt forsinket på grunn av korona, så Hatlinghus startet å bruke den før den var helt ferdig. Men nå i sommer skal blant felgene lakkeres og det skal monteres noe mer lys.

- Hvordan er følelsen av å ha ny bil?

- Det er alltid stort. Det er en del ting som er endret fra den tidligere bilen, og det er jeg ikke så glad for. Blant annet har volumknappene på rattet byttet plass med telefonknappene, så på de første turene la jeg heller på telefonen enn å justere lyden.

Skikkelig trøkk i slangen

Det nye settet er en tank-semi som kan frakte flytende væske, som gjødsel, vann og nitrogen-konsentrat. Trekkerene til Hatlinghus brukes også til tippkjøring og nå om sommeren til en del asfaltkjøring. Alle bilene har lik hydraulikk, slik at man kan bruke alle på gjødsel eller alle på annen transportkjøring.

- Gjødseltanken krever mye av hydraulikken. Vi pumper ut med 300 bar, og da må det være en viss størrelse på hydraulikkpumpa. Hydraulikken på bilen leverer 150 liter i minuttet, og sentrifugalpumpa på gjødselsemien leverer rundt 16000 liter i minuttet.

Den nye semien er toakslet med en boggiekjerre bak. Den fremste hengeren rommer 25 kubikk, og boggien tar 14 kubikk.

- Vi kan ikke kjøre mer enn 38 kubikk på 60 tonn. Den er veldig smidig med vds-styring på semien, og sporer bilen veldig godt. Vi kommer likevel ikke rundt på alle steder i Trøndelag med modul. Det er kun E6 og fylkesvei 17 som er åpnet for modulkjøring, så vi har ikke fått brukt settet så mye som vi ønsket, sier Hatlinghus.

Korga som er montert på taket er det Nyenget Mek på Levanger som har laget, og de har også hatt påbygget med hydraulikk.

Fraukjøring

Da vi snakket med Roger Hatlinghus var han i gang med å flytte gjødsel fra en frau-kjeller i et fjøs, til en kum tre kilometer unna. Derfra sprer bonden gjødselen utover med et slangeanlegg.

- Bonden sprer frau samtidig som vi kjører. Nå kjører jeg rundt tre lass i timen som tilsvarer rundt 75 kubikk, og det tar rundt to minutter å tømme hele hengeren.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.172