Jubelår for Scania 540 – men med Volvo hakk i hæl
LASTEBILER SOM GÅR BILLIG: Så mens vi likevel venter på at Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) skal telle ferdig registreringene av lastebiler i juli, kan vi samle følgende tall om 540-klassen for første seks måneder i 2021:
- For det første er 540-klassen enda større enn 500-klassen – og etter alt å dømme det norske lastebilmarkedets klart største effektklasse for lastebiler.
- For det andre stemmer det som mange i kommentarfeltene har antydet: I år foretrekker Scania-kundene 540 i mye større grad enn 500.
Scania fikk registrert nesten 100 færre 500er i første halvår i år enn i fjor, ned fra 256 til 160 biler. Men i samme periode har antall registrerte 540er økt fra 89 til 248 – altså 159 flere.
Volvo har på sin side opplevd betraktelig nedgang fra 540 i år mot i fjor. MEN: Med 237 registrerte 540er - ned fra 330 - ligger de likevel ikke langt bak Scania i denne klassen.
Summerer vi antall rekkeseksbiler fra Scania og Volvo i 500- og 540-klassene, er status fortsatt at Volvo leder "downsizing-trenden" ganske klart…
- Volvo 500 + 540 = 263 biler + 237 biler = 500 biler
- Scania 500 + 540 = 160 biler + 248 biler = 408 biler
Under finner vi fordelingen mellom de forskjellige variantene fra de to merkene i 540-klassen. Merk en liten finurlighet fra Volvo på statistikken: FE 540 electric…
Tabellen for Volvo og Scania
Denne tabellen gjelder førstegangsregistrerte nye lastebiler i Norge med totalvekt over 16 tonn i periode januar tom juni i 2021 og 2020. Kilde er Opplysningsrådet for Veitrafikken, bearbeiding Haakon Førde.
Nr. | Merke | Variant | Antall 21 | Antall 20 |
1 | Volvo | FH540 | 221 | 290 |
2 | Scania | R540 | 211 | 73 |
3 | Scania | S540 | 22 | 13 |
4 | Scania | G540 | 15 | 3 |
5 | Volvo | FM540 | 13 | 19 |
6 | Volvo | FMX540 | 1 | 2 |
7 | Volvo | FE540 | 2 | 0 |
Sum 2021 vs 2020 | 485 | 400 |
Opphav og kilder: Tungt, OFV