Veøy-konsernet med knalltall fra 2020 - optimistisk for 2021
TRANSPORT & REGNSKAP 2020: Veøy AS er som kjent inne blant de 10 største bedriftene i kategorien godstransport på vei i Norge.
Veøy var i 2020 ikke bare utfordret av korona, men har også drevet aktiv reorganisering av hele konsernet.
Og når tallene nå er klare (se grafikk i bunn av saken) - det gikk veldig greit til slutt: Større omsetning, mer på bunnlinjen.
Privat-eid konsern med flere bein
Veøy-konsernet er fortsatt heleid av Langseth-familien gjennom Veøy Holding AS.
Hovedselskapet Veøy AS har i dag tillegg de tre datterselskapene Veøy Møre AS, Veøy Buss AS og Tangvik AS.
I september i fjor kunne vi melde at Lars Elling Bjåstad kom inn som ny konsernsjef etter Arne Langseth. Han var fra før adm.dir og deleier i datterselskapet Veøy Møre AS i Ålesund, og har de siste årene også vært del av Veøy-konsernet sin ledergruppe.
Litt senere i september kunne vi også melde at Tangvik AS, som tidligere het Tangvik Transport AS, hadde undertegnet avtale om at Veøy AS overtar 100 prosent av aksjene i Tangvik AS fra 23.10.20.
Og dessuten innfusjonert Øverland
- Lars Elling Bjåstad, gikk dette så smertefritt som det kan se ut som?
- Nei. Korona har på ingen måte vært en «dans på roser» for vår del. Vi var som mange andre i starten svært bekymret. På enkelte avdelinger og selskap hadde vi i perioder mye mannskap og matriell permittert.I
Heldig kom aktiviteten gradvis tilbake, og mange av våre kunder opplevde økt etterspørsel og aktivitet. Utover året greide vi å kompensere for tapt volum.
- Topplinjen viser en økning på nesten 60 millioner i driftsinntekter. Det er vel mer enn å kompensere?
- Ja. Høsten i 2020 opplevde vi økning på flere områder, men i tillegg har vi fusjonert inn datterselskapet Øverland Transport i Molde som også har bidratt til vekst i topplinjen. Vi føler oss svært takknemlig for at våre kunder har greidd seg bra gjennom pandemien, og unngått nedstenging, stopp, konkurs osv.
I tillegg har vi i Veøy sterkt trykk på drivstofforbruk, samkjøring av ressurser og nøktern god drift - for å sikre og forbedre framtiden for kundene og oss selv.
- Endringer krever vel alltid litt ekstra også, er dere organisert ferdig nå?
- Nei. Vi har startet omorganisering av konsernet, og sålangt har dette slått positivt ut. Men vi har fortsatt en stor jobb med å gjennomføre forbedringene som er planlagt, så det er nok riktigere å si at omorganiseringa vil fortsette med økt intensitet .
Sjåførmangel og mulige prisøkninger
- I dag er det signaler om sjåførmangel i bransjen vår?
- Rekruttering av dyktige sjåfører og mannskap ellers er mer krevende enn noen gang, ja. Det fører nok til kamp om disse og press på betingelsene i bransjen.
Som nok igjen vil føre til behov for økning i prisnivå om det skal være mulig å få flyt i logistikken på en tilfredsstillende måte.
- Hvordan har utviklingen vært i 2021?
- Året 2021 har vært brukbart så langt, og vi håper at høsten kan fortsette på tilsvarende vis.
Opphav og kilder: Tungt, Proff