Kjøre- og hviletid: Unntaket er opphevet!
Smittesituasjonen har gitt yrkessjåfører mulighet til å ta normal ukehvil i kjøretøyet. Det er det stopp på nå.
EFTA Surveilance Authority (ESA) ga Statens vegvesen avslag på søknaden om å forlenge unntaket for kjøre- og hviletid.
Siden høsten 2020 har det i forbindelse med koronapandemien vært et midlertidig nasjonalt unntak fra forbudet mot å ta normal ukehvil i kjøretøyet. Det siste unntaket gjaldt fram til 15. juli 2021.
Det betyr at Korona-unntaket fra kjøre- og hviletidsreglene ikke lenger gjelder, og at det nå er forbudt å ta ukehvilen i kjøretøyet.
Fakta om Ukehvil
Ukehvil må som hovedregel være på minst 45 timer maksimum seks døgn etter forrige ukehvil.
- Annenhver uke kan ukehvilen reduseres til 24 timer.
- En redusert ukehvile er en periode på minst 24 timer sammenhengende men mindre enn 45 timer.
- Ukehvilen må være påbegynt innenfor en uke (fra mandag kl.00 til søndag kl. 24)
- Denne reduserte ukehvilen må kompenseres
- Den delen av ukehvilen som ikke er tatt må du ta samlet i forbindelse med en hvil på minst 9 timer (for eksempel en døgnhvil) Eksempel: Du tar en redusert ukehvil på 30 timer. De 15 timer som må kompenseres kan du ta sammen med påfølgende døgnhvil, altså at du tilsammen hviler i 24 timer.
- Fristen for å kompensere en redusert ukehvil (15 timer iht. eksempelet over) må tas innen utløpet av den tredje uken som følger etter den uken reduksjonen fant sted.
Redusert ukehvil kan tas i kjøretøyet dersom det står i ro og er utstyrt med tilfredsstillende sovemuligheter. Vanlig ukehvil kan ikke tas i kjøretøyet.
Begrunnelsen for å ha et system med redusert ukehvil og kompensasjon, er for å sikre at regelverket er fleksibelt for sjåførene.
Kilde: Statens vegvesen