Hæhre og Risa vant tunnelkontrakten på E15 Kvitsøy
Kontrakten består av en 3480 m lang ettløps tunnel fra Kvitsøy og ned til hovedløpene for Rogfasttunnelen. Tunnelen skal drives med en helning på sju prosent. Andre arbeider i kontrakten er vegbygging, tre bruer og sjøfyllinger. Rogfasttunnelen blir verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel.
– Etter en del stang ut i de siste konkurransene vi har deltatt i, er vi svært fornøyd med at ballen nå satt midt i mål. I konkurranse med Kruse Smith Entreprenør AS, NCC Norge AS og AF Implenia Norge AS / Stangeland Maskin AS nådde vi denne gangen helt fram, sier prosjektdirektør for tilbud og marked Nils Smetbak.
622 millioner
Prosjektet har oppstart allerede i september og har en verdi på 622 millioner kroner eks mva, hvor Hæhres del av dette er 55 prosent.
De øvrige tilbudene:
NCC AS 789 millioner kroner
AF Implenia Norge AS/Stangeland Maskin AS 744 millioner kroner
Tilbudet fra Kruse Smith ble avvist
– Vi har hatt en god, konstruktiv dialog og forhandlinger med alle fire tilbyderne, men det var pris og en totalvurdering i henhold til føringer gitt av konkurransegrunnlaget som til slutt gjorde at Hæhre/Risa ble valgt, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen.
Hæhre skal utføre tunnelarbeider og brubygging, mens Risa skal utføre massetransport og deponiarbeider.
Les også: Syv entreprenører interesser i Kvitsøy-kontrakten
Når prosjektet er ferdigstilt, vil Rogfast-prosjektet bli 26,7 kilimeter langt. Prosjektet vil redusere reisevegen mellom Stavanger og Bergen med 40 minutter.
Opphav og kilder: Hæhre