NRC fikk 120 kilometer lang kontrakt til 760 millioner
Kontrakten, som er en totalentreprise, har en verdi på rundt 760 millioner kroner. Ved tildelingen er pris og kvalitet vektet 50 prosent hver. I kvalitetsvurderingene har Bane NOR lagt vekt på blant annet løsninger som kan redusere CO2-utslippet i arbeidet med elektrifiseringen, opplyser selskapet i en pressemelding.
Grønn utbygging av grønn jernbane
– NRC innfrir med god margin våre krav om klimabudsjett og oppfølging med klimaregnskap i gjennomføring av oppdraget. Vi er spesielt fornøyde med at NRC vil ta i bruk miljøverktøyet CEEQUAL, som ivaretar bærekraft i både prosjektering og anleggsgjennomføring. De optimaliserer valg av materialer og plassering som gir størst reduksjon i klimautslippet når vi elektrifiserer, som for eksempel for fundamenter, master og åk, sier Stine Ilebrekke Undrum, konserndirektør Utbygging i Bane NOR.
Stort jernbaneløft
Hun legger til at elektrifiseringen av jernbanen i Trøndelag er det største jernbaneløftet i landsdelen siden elektrifiseringen av Dovrebanen i 1970 og at Bane NOR er fornøyd med å kunne tildele denne kontrakten til NRC – noe som betyr at samtlige kontrakter i arbeidet med å gjøre jernbanen i Trøndelag grønnere er gått til norske aktører.
Dette er den fjerde og siste kontrakten i arbeidet med å elektrifisere jernbanen i Trøndelag. Arbeidene med omformerstasjonen som skal forsyne jernbanen med strøm er godt i gang, og i disse dager starter også tilpasning (riving og nybygg) av overgangsbruene. Arbeidet med å plassere ut kontaktledningsnettet som tilfører togene kjørestrøm er planlagt å starte første kvartal 2022.
120 kilometer kontaktledning
Bane NOR opplyser at det til sammen skal bygges 120 kilometer kontaktledning med autotransformatoranlegg. Arbeidet skal utføres på strekningene Trondheim S-Stjørdal, Stavne-Leangen, inkludert søndre tilsving og Hell-Storlien (riksgrensen). Oppstart på de forskjellige strekningene skjer til ulik tid i løpet av første halvår 2022 og ferdigstillelse er innen utgangen av 2023 for de to førstnevnte strekningene. Sistnevnte skal stå klar sommeren 2024. Alle deler av elektrifisering skal være ferdigstilt innen utgangen av 2024.
Det øvrige arbeider omfatter:
- Punktvis utvidelse av profil i to tuneller på til sammen 2,5 kilometer
- Senking av spor på til sammen 900 meter
- Signalarbeider som omfatter ombygging fra likestrøms sporfelt til vekselstrøms sporfelt samt jordingsarbeider på stasjoner
- Telearbeider
- Nødvendige lavspenningsarbeider
- Montering av beskyttelsesskjermer på 15 overgangsbruer
Opphav og kilder: Bane NOR