Norgeslansering: Se Iveco T-Way på Transportmessa
Den nye anleggsbilen T-Way overtar arven etter Trakker og er ifølge Iveco utviklet for å håndtere de tøffeste oppdragene under de mest ekstreme forholdene.
Skal man tro produsenten har de med T-Way introdusert «moderne teknologiske løsninger som overgår alle forventninger når det gjelder produktivitet, nyttelast, sikkerhet og sjåførkomfort». Intet mindre, altså.
Les også: Tungt og tøft: Iveco T-Way lansert
Iveco fremhever blant annet et svært robust chassis i høyholdfast stål chassis med 10 mm rammetykkelse, med en bøyefasthet (Rail Bending Moment) på 177 kgm, som hevdes å ligge helt i tetsjiktet. Forakselen har maksimal kapasitet på 9 tonn og bakakslene har navreduksjon som standard. Den nye heavy-duty fjæringssystemet for tandemaksler skal optimere kjøretøyvekten og forbedrer offroad-ytelsen med større bakkeklaring og angrepsvinkel.
Cursor 13 med effekt opptil 510 hk
T-Way kan velges med Cursor 13-motor med effekter opp til 510 hk som er 10 hk mer enn hva som var tilgjengelig på Trakker. For lettere bruk er modellen også tilgjengelig med den mindre Cursor 9-motoren.
Foto: Iveco
Hydrostatisk drift av forhjulene
Iveco opplyser at T-Way i 6x4-utførelse, både som chassis og trekkvogn, kan utstyres med Hi-Traction – et hydrostatisk fremdriftssystem for forhjulene. Det kan benyttes i hastigheter opp til 25 km/t og hevdes å være en vekt- og drivstoffbesparende løsning for transport som trenger allhjulsdrift sporadisk. Dette gir betydelige fordeler når det gjelder drivstofforbruk og nyttelast sammenlignet med konvensjonell allhjulsdrift.
Man vinner ytterligere nyttelast på grunn av lav egenvekt, som er redusert med 325 kg sammenlignet med Trakker. Dette skyldes ikke minst en ny konstruksjon av tandemakslene, melder Iveco
Opphav og kilder: Iveco