Kamp om rekkverk-kontrakter til totalt 50 millioner
Det er snakk om både utskifting av eksisterande rekkverk, og montering av helt nytt.
Her blir det stålrekkverk
Disse strekningane får nytt stålrekkverk:
- Riksveg 5 langs Lærdalselva på strekninga Lærdal – Erisletta
- E16 mellom Gudvangatunnelen og Flenjatunnelen
- E39 mellom Breim og Sandane
- Riksveg 13 Vikafjellet
Her blir det betongrekkverk
Disse strekningene får nytt betongrekkverk:
- E16 Flåm
- E16 brusøyle ved Indre Arna
- E16 tre punkt mellom Langhelle og Stanghelle
- E39 Litle-Urdaltunnelen
- E39 Skaugsetstranda ved Hornindalsvatnet
- Riksveg 15 Stårheim ferjekai
- Riksveg 5 Ingafossen Sogndal
- Riksveg 5 Lundebotten på sørsiden/Fjærlandssida av Fjærlandstunnelen
- Riksveg 13 Skarvabjørgtunnelen i Ullensvang, mellom Odda og Lofthus. Pluss tre punkt mellom Kinsarvik og Lofthus, og Storesvingen i oppstigningen fra Vik til Vikafjellet.
Arbeidene vil finne sted i år og neste år, og vil stort sett skje på dagtid.
Hard konkurranse om kontraktene
En del av stålrekkverk-kontrakten er i gamle Hordaland. Her er Arendal-firmaet Veisikring AS entreprenør etter å ha levert et tilbud på 22.896.300 kroner. Det var bare en halv million kroner rimligere enn Arvid Gjerde AS, som kunne gjøre jobben for 23.339.338 kroner.
I gamle Sogn og Fjordane var det enda tettere mellom tilbyderne på stålrekkverk-oppdraget. Her skilte det under 100.000 mellom Mesta (21.450.817) og Arvid Gjerde AS (21.516.928 kroner).
To firmer leverte tilbud på betongrekkverkene. Arendal-firmaet Veisikring AS er entreprenør etter å ha levert et tilbud på 4.191.220 kroner. Sirdal veibetong ga tilbud på 5.020.162 kroner.
De to stålrekkverks-kontraktene er på om lag 30 kilometer kvar, mens betongrekkverk-kontrakten er på 1900 meter nytt rekkverk.
Opphav og kilder: Statens vegvesen