23948sdkhjf

Daimler i støtet: Kjører både batteri og hydrogen

Daimler og Mercedes mobiliserer i Wörth i dag. Lokal CO2-nøytralitet er i fokus.

LASTEBIL OG DRIVLINJER: Alle de store lastebilprodusentene er på elbilkjøret for tiden - og alle er mer eller mindre dedikerte til hydrogen også.

- Det blir ikke enten eller. Hos Mercedes-Benz Trucks er vi fullt forpliktet til lokalt CO2-nøytral transport. I 2030 vil vi at mer enn halvparten av våre nye biler som selges i Europa skal være lokalt utslippsfrie, sier Karin Rådström, styremedlem i Daimler Truck AG og ansvarlig for Mercedes-Benz Trucks, og fortsetter:

- Men det finnes ingen enkel, lettvint vei. I tråd med våre kunders forskjellige behovr følger vi en dobbel elektrifiseringsstrategi basert på batteri- og brenselcelleelektriske lastebiler.

Testbiler i Wörth

Rådstrøm er også svært tydelig på at det er behov for mer handling - både når det gjelder infrastruktur og forutsigbart regelverk.

På arrangementet i Wörth står det en rekke spennende biler klare for prøvekjøring for dem som ser fremover:

  • eActros
  • Actros L
  • Actros F
  • Actros EDITION 2
  • FUSO eCanter
  • GenH2 Truck

Mest spennende er nok første og siste bil på den listen. EActros for tung distribusjonstransport ble presentert i juni, og er planlagt å gå i fullskala produksjon i Wörth allerede fra oktober. 

Ikke på listen, men verd å nevne er eEconic for kommunal bruk .som skal følges i andre halvdel av 2022. Intensiv testing pågår for tiden, hvoretter eEconic går videre til praktiske forsøk med kunder. De viktigste tekniske spesifikasjonene er stort sett identiske med eActros, og eEconic som søppelbil er designet for å dekke de aller fleste vanlige innsamlingsrutene som drives av en Econic uten behov for midlertidig lading.

Batteri i 2024 - hydrogen i 2027

Såh: Fra 2024 er eActros LongHaul, som også er helt batterielektrisk, planlagt å være klar for serieproduksjon. Og til slutt, i 2027 vil den første serieproduksjonen av GenH2-bilen med hydrogen brenselcelle rulle av produksjonslinjen. på vei til kundene.

Ambisjonen for begge de to siste er lokalt (!) CO2-nøytral godstransport på vei på på langdistanseruter.

Opphav og kilder: Daimler

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094