Katrine Erstad: Ny sjef for prosjekt til 25 milliarder
PRESTISJEPROSJEKT: E16 og Vossebanen Arna–Stanghelle er et samarbeidsprosjekt mellom Bane NOR og Statens vegvesen - og rimelig etterlengetet av vei- og banebrukere.
Når Arna–Stanghelle blir ferdig utbygd vil reisetiden bli redusert fra 28 til 14 minutter på jernbanen og fra 30 til 23 minutt på vei.
Ny sjef med lang erfaring med bane og vei og tunnel
Rett før sommeren ble det lagt ut reguleringsplan ut til offentlig ettersyn, og frist for merknader var i forrige uke (17. september). Med godkjent reguleringsplan senere i høst, er det mulig med byggestart i 2024.
Fortsatt en stund til altså. Men nå er det ny sjef for greiene: Katrine S. Erstad.
Hun har tidligere åtte år i Statens vegvesen med bla. E39 Rv 580 Hop-Sørås og E39 Vågsbotn-Hylkje. De siste syv årene har hun vært prosjektsjef for utbygging av dobbeltspor mellom Arna og Fløen, som inkluderer ny Ulrikstunnel og Arna stasjon.
– Eg gler meg til å starte i Vegvesenet og få moglegheit til å jobbe med dei ingrediensane eg likar aller best; veg, bane og tunnel, sier Erstad til vegvesen.no.
– Det kjennast eigentleg veldig naturleg å få fortsette med denne strekninga, som er ei forlenging av det arbeidet eg har utført i Bane NOR dei siste åra.
25 milliarder og tre lange tunneler
Prosjektet er i Nasjonal transportplan for perioden 2022–2033, med anslått investering på 25,2 milliarder kroner.
Det meste av ny E16 vil gå i tunnel, og antall tunneler blir redusert fra 18 i dag til tre lengre tunneler på ni til ti kilometer når veien er ferdig bygd.
Opphav og kilder: vegvesen.no, Tungt.no