Elektrifiserer i Trøndelag: NRC velger Norconsult til jernbaneprosjekt
Hele 120 kilometer jernbanespor skal elektrifiseres på strekningene Trondheim - Stjørdal og Hell - Storlien. Fredag 24. september signerte partene prosjekteringskontrakten, som inngår i NRC Groups totalentreprise.
Kontrakten omfatter prosjektering av komplett kontaktledningsanlegg på strekningen. I tillegg til å yte bistand med fagkompetanse på jernbanetekniske fag, skal Norconsult være en rådgiver for alle fag i prosjektet, opplyser Norconsult i en pressemelding.
Les også: NRC fikk 120 kilometer lang kontrakt til 760 millioner
– Vi er glade for å få med oss Norconsult på laget når vi nå skal gjennomføre det store løftet for en mer bærekraftig transportsektor i Trøndelag. Utbyggingen i seg selv vil sørge for betydelige miljøbesparelser, da togene går fra fossilt drivstoff til elektrisk drift, sier Martin Olsen, divisjonsdirektør bane i NRC Group.
Han forteller at nytenking og innovasjon vil være essensielt på dette prosjektet og at Bane NOR ønsker at de utfordrer de gamle løsningene og gjør ting litt annerledes.
– Når vi skulle velge en samarbeidspartner for prosjektering, var det viktig at vår partner, i tillegg til å ha den nødvendige ekspertisen, også deler våre verdier og ambisjoner om å skape morgendagens bærekraftige infrastruktur. Det gjør Norconsult, og vi ser frem til å starte samarbeidet, sier Olsen.
CEEQUAL-metodikk i både prosjekterings- og byggefasen
– Dette er en viktig kontrakt, og vi er svært glade for å kunne bidra med vår sterke jernbanekompetanse i dette spennende prosjektet for Bane NOR sammen med NRC Group. Trønder- og Meråkerbanen er en stor totalentreprise for jernbane, hvor vi gleder oss til å videreføre det gode samarbeidet med NRC Group, sier Sigurd Rugsland, divisjonsdirektør og leder for samferdsel i Norconsult.
I prosjektet vil det legges stor vekt på bærekraftige løsninger med lave CO2-utslipp, og det skal benyttes CEEQUAL-metodikk både i prosjekterings- og byggefasen. Dette gjør at effekten av ulike tiltak blir konkretisert og målt, opplyser Norconsult.
Videre skal bruken av stål i master og åk (oppheng for kontaktledninger som spenner over flere spor) optimaliseres. Det samme vil gjelde for bruk av betong i fundamenter langs strekningen.
Det skal også legges vekt på å optimalisere logistikk, mellomlagring av materiell og massehåndtering. Dette vil bidra til å minimere klimagassutslipp relatert til transport og logistikk i prosjektet.
Prosjekteringsfasen starter i disse dager. Utbyggingen starter våren 2022 og er planlagt ferdigstilt innen utgangen av 2024.
Opphav og kilder: Norconsult