Tungt-kommentar om Statens vegvesen, NRK og statistikk til besvær
KOMMENTAR: Onsdag 22. september hadde NRK Trøndelag en artikkel med forsidetittelen «Hvert tredje vogntog får bruksforbud etter vegvesenets kontroller».
Selve artikkelen du kan klikke deg inn på nå, har tittel «Her kjører vogntoget med 14 tonn usikret stål på norske veier». Bildet sier i grunn ikke så mye, men det ser jo farlig ut da?
I ingressen er kontrolløren sitert med «– Det er et under at det har gått bra fra Latvia og hit», mens NRK legger til for egen regning at «Nesten hvert tredje vogntog Statens vegvesen stanser, har alvorlige feil og mangler».
Vart du skræmt no?
Enhver trafikant bør bli skremt dersom man oppfatter det som at hver tredje lastebil de møter egentlig burde hatt bruksforbud grunnet alvorlige sikkerhetsmessige feil.
Og det blir egentlig ikke noe bedre når brødteksten starter med: «Statens vegvesens statistikk fra 1. januar til 31. august i år, er nedslående lesing. På landsbasis får omtrent 30 prosent av de tunge kjøretøyene bruksforbud»
Teksten er utstyrt med en tabell som viser at i perioden er det kontrollert 52.852 tungtransporter, hvor 15.655 har fått bruksforbud og over 1000 er anmeldt. Det høres farlig ut, ja!
Saken og tallene er ikke tatt helt ut av luften. Men fremstillingen, slik den alminnelige leser oppfatter den, er i beste fall utilsiktet skivebom. Dette gir definitivt ikke et riktig bilde til våre kunder, familie, venner og bekjente og alle andre som ikke kjører lastebil og vet bedre.
Fordi? Vegvesenet plukker ut verstingene
Når vegvesenet har kontroll langs veiene, i all hovedsak på sine faste kontrollplasser, av og til ute på streif – så kontrollerer de selvsagt ikke alle lastebiler på veien.
For en gitt kontrollperiode, noen timer eller en ettermiddag, vinkes alle pliktige kjøretøy inn på kontrollplassen. MEN: Kun en brøkdel av disse igjen blir plukket ut til kontroll.
Andelen som kontrolleres ligger mellom 10 og 30 prosent. Det viser kontrollrapportene Tungt.no mottar daglig. La oss si i gjennomsnitt 15 prosent blir kontrollert nøyere. Denne listen er 10 siste kontrollrapporter til redaksjonen (BF = bruksforbud/kjøreforbud):
- 29.9 – Bergen, kontrollert 8 av 88 biler, 4 BF for tekniske mangler
- 29.9 – Voss, kontrollert 15 av 40 biler, 1 BF for dokumentmangel
- 29.9 – Romslo, kontrollert 19 av 57 biler, 2 BF for overlast
- 29.9 – Kjøs, kontrollert 18 av 62 biler, 4 BF for tekniske mangler
- 29.9 – Svinesund, kontrollert 63 av 377 biler, 24 BF for tekniske mangler
- 28-29.9 – Håbakken, kontrollert 26 av 232 biler, 4 BF for diverse mangler
- 28.9 – Sokn, kontrollert 12 av 67 biler, 6 BF for diverse mangler
- 28.9 – Krossmoen, kontrollert 26 av 168 biler, 11 BF for diverse mangler
- 28.9 – Seljestad, kontrollert 4 av 30 biler, 2 BF for diverse mangler
- 28.9 – Åsen, kontrollert 16 av 58 biler, 4 BF lastsikring, avrenning, merking mm
De bilene som da plukkes ut, velges på bakgrunn av en lang rekke faktorer. Både ved hjelp av smart teknologi, og ikke minst teft og kompetanse hos kontrollørene. Og av disse igjen, får rundt en tredel bruksforbud, som det heter. Da er vi nede på 5 prosent av bilene.
MEN IGJEN: Bruksforbud er ikke forbeholdt farlige kjøretøy eller direkte farlige førere. En andel skyldes dokumentfeil og mangler, teknisk regelverk eller konkurransemessige forhold.
Skal vi i mangel av bedre data dermed anslå at ca. 1 til 2 prosent av bilene er det folk flest ville kalt farlig – og en brøkdel av dem til og med livsfarlige?
Kontroll er bra, edruelig statistikkformidling er minst like bra
Fra et observatørsynspunkt skal Statens vegvesen skal ha ros for å ha utviklet langt mer treffsikre kontrollmetoder enn for bare få år siden. Det er ikke minst til fordel for dem som slipper å bli kontrollert unødvendig. Vegvesenet har også fått solid drahjelp fra politiske myndigheter som har prioritert betydelig summer til kontroll de siste årene.
Resultatet er en viktig bidragsyter til et langt sikrer trafikkbilde. Men...
TUNGT.NO MENER: Det er ikke grunnlag for å formidle det generelle inntrykket at «hvert tredje vogntog (…) har alvorlige feil og mangler». Verken Statens vegvesen som kilde eller NRK som folkeformidler styrker sin tillit eller omdømme ved overdreven svartmaling av en sektor det norske samfunnet er avhengig av.
Opphav og kilder: Tungt.no, NRK, Statens vegvesen