Nattskiftet på Follobanen
En juni-kveld ankommer jeg adressen Sluttstykket 2, legitimerer meg og får besøkspass med transponder av vekteren i vaktboden. Jeg møter en hyggelig svenske som egentlig skal fortelle meg om hans nye kontor, en Lännen 8800M, en av de første leverte i Skandinavia.
NOROCS
Han kjører oss opp utenfor den digre fabrikkhallen hvor AGJV har produsert 140.000 betongelementer til Follobane-prosjektet. Ved fire parkerte Lännen-gravelastere med Norocs-logo planlegges kveldens vakt. Den hyggelige svensken heter Stefan Berg og har jobbet 25 år i Norge, 15 av disse på jernbane, og nå har han vært to år i Norocs (Norwegian Overhead Catenary Services). Det prates, spises og planlegges. Arbeidslaget fra AGJV skal være ute av tunnelløpene før Norocs-gjengen kan kjøre ned og starte.
Ned i tunnelen
Vi blir med energimontør John C. Sogge ned den lange tilkomsttunnelen som først går ned et godt stykke før den brekker av til høyre og går litt opp, for deretter gå ned til den store fjellhallen som ligger mellom nordgående og sørgående løp. Her, 100 meter under Taraldrud/Bjørndal et sted, kan det fastslås at min retningssans er fullstendig borte. Samtidig forklarer Sogge om det å jobbe på Norges største infrastrukturprosjekt med strenge regler, mye folk og høye HMS-krav. AGJV-skiftet er på vei ut av løpene da vi kommer ned. En hjulgraver, noen hjullastere og firehjulinger med jernbaneunderstell ruller frem. Nå er det Norocs sin tur.
Hele saken kan du lese i Anleggsmagasinet Nr.6 2021. Abonner her