Anlegg Øst fikk kontrakt på Rv.4
Sju entreprenører meldte interesse for å bli prekvalifisert til å bygge den 3,8 kilometer strekningen da jobben ble kunngjort i mars. I mai gikk Vegvesenet videre med Anlegg øst, Peab Aanlegg og AF gruppen. Til slutt var entreprenørselskapet fra Lillehammer hakket bedre enn Peab med en konkurransesum på snaut 115 millioner kroner.
Slik så konkurransen ut da det sto tre igjen:
Anlegg Øst Entreprenør AS: 114 974 304 kr
Peab Anlegg AS: 116 269 319 kr
AF Gruppen Norge AS: 133 372 174 kr
Gode løsninger
- Selv om dette er en enhetspriskontrakt hvor vi har prosjektert løsningene kom alle tre med forbedringer på gjennomføring. Det gjelder særlig trafikkavvikling og fremdrift. Noen har også skåret bedre på organisering. Dette har medført at det var veldig tett spesielt på de to laveste, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, prosjekt Vestoppland.
Oppstart i november
Staben til Johansen har vært leverandørmøter i juni og forhandlinger med entreprenørene i september. Det endelige tilbudet ble levert 4. oktober.
- Nå skal vi skrive kontrakt med Anlegg øst 1. november med samhandling samme uke og oppstart av arbeidene uken etter det, sier prosjektlederen.
En av Norges smaleste trefeltsveger
Det er en av Norges smaleste trefeltsveger som nå skal få en etterlengtet oppgradering. Vegen skal utvides slik at det plass til tre felter og midtrekkverk. Arbeidet starter sju år etter at vegen fra Amundrud i retning Lygna ble åpnet med tre og fire felt i 2014. To år etter åpnet motorvegen med fire felter mellom Jaren og grensa mellom Gran og Lunner. Ny veg skal etter planen være ferdig i juli 3023
- Det er uheldig med store sprang i standarden på vegnettet. Den nye vegen fra Sandvoll til Amundrud, vil sammen med motorvegen Gran-Roa, gjøre riksveg 4 både tryggere og raskere, sier Johansen.
Den siste kontrakten på riksveg 4 forbi Lygna skal etter planen lyses ut rundt påsketider 2022. Den fem kilometer lange strekningen skal breddes ut til 8,5 meter med bredt midtfelt, og nytt toplanskryss ved Lygna.
Målet er at arbeidet med de tre delstrekningene skal være ferdige før jul i 2023.
Opphav og kilder: Statens vegvesen