23948sdkhjf

EU-godkjenning på traktor utsatt

Forskriften er klargjort fra november eller desember - etter det må traktorer som brukes i massetransport inn til periodisk kontroll.

I 2018 kom melding om endringen som skal ramme de som bruker traktoren som lastebil.

Ordningen skulle egentlig bli innført 1.oktober 2021, men er utsatt.

- Forskriften er ikke vedtatt enda, men vil trolig tre i kraft fra 1. november eller 1. desember i år. Det betyr at forskriften er klargjort for periodisk kontroll av traktor fra dette tidspunktet, men selve innkallingen av traktor – og dermed den praktiske kontrollen av traktorer – er utsatt til 1. januar 2023, forteller Sigve Austenå til Anleggsmagasinet.

Traktor-hengere tas ikke med

Han er seksjonsjef trafikant og kjøretøy tilsyn i Statens vegvesen og kan i tillegg fortelle at traktor-hengere ikke er tatt med i ordningen. Dette hadde NLF kommet med innspill om.

Formålet med ordningen er å beskytte transportnæringa. Det er de som nærmest benytter traktoren som lastebil dette skal ramme. Det skal bli en egenerklæringsløsning som baserer seg på at bonden skriver et egenerklæringsskjema om at lasten han har med seg går under primærnæring.

Om EU-godkjenning av traktorer: (Kilde: Statens vegvesen)

1) Traktorene som fra 1. oktober 2021 innlemmes i ordningen med periodisk kontroll er traktorer som er konstruert for en hastighet over 40 km/t. Motorvognregisteret viser at antallet slike traktorer registrert på ordinære skilt for kjøring på offentlig veg er ca. 9 500.

2) Traktorer som bare unntaksvis nyttes på offentlig veg kan fritas fra periodisk kontroll. Dette vil særlig gjelde traktorer som i all hovedsak nyttes i primærnæring utenfor offentlig veg, men som har sporadisk behov for kjøring langs offentlig veg i forbindelse med transport av fór, redskap eller lignende (egentransport).
a. Fritak skal baseres på egenerklæring fra den som eier eller råder over traktoren. Bruk av traktor til formål i strid med regelverk og egenerklæring vil – dersom det avdekkes i kontroll – kunne medføre politianmeldelse for videre oppfølging i «straffesporet».
b. Det vil være regionvegkontorene som på bakgrunn av innholdet i egenerklæringene avgjør om det er grunnlag for fritak.

3) Det å kombinere bruk av traktor i primærnæring med massetransport langs offentlig veg vil ikke gi grunnlag for fritak. Dette fremgår direkte av forskriften § 4 siste ledd der det heter:
a. «Traktor som i kortere eller lengre perioder brukes til annen godstransport enn egentransport i primærnæring, eller brukes til brøyting, snørydding, vedlikeholdsarbeid eller lignende formål på offentlig veg, kan ikke unntas fra krav om periodisk kontroll» (våre understrekninger).

4) Ordningen med å innlemme traktorer med konstruktiv hastighet over 40 km/t er en direkte følge av at det i nytt kontrolldirektiv 2014/45/EU er stilt krav om nettopp det. Det samme gjelder ikke for tilhengere som traktorer bruker.
a. Unntaket om at krav til periodisk kontroll ikke gjelder for tilhenger for traktor er videreført i forskriften.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078