23948sdkhjf

Arbeid på E39: Signerte kontrakt til 2,9 milliarder kroner

Mandag signerte Nye Veier kontrakt med arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og rogalandsbaserte Stangeland Maskin AS for utbygging av ny firefelts vei på strekningen E39 gjennom Lyngdal i Agder. I dag startet anleggsarbeidene.

ANLEGG OG OPPDRAG: Den om lag 11 kilometer lange strekningen går fra Herdal til Røyskår, og dimensjoneres for fartsgrense 110 km/t.

Implenia Norge AS har morselskap i Sveits, mens Stangeland Maskin AS har hovedsete i Rogaland. Optimaliserings- og klargjøringsfasen mellom Nye Veier og arbeidsfellesskapet er vellykket gjennomført og ligger til grunn for signering. Det opplyser Nye Veier i en pressemelding i dag.

Anleggsarbeidene starter opp umiddelbart med avskoging og forberedende arbeider. Prosjektet skal være ferdig til overtakelse sommeren 2025.

Med byggestart i Lyngdal har Nye Veier tre E39-prosjekter i produksjon i Agder. Dermed har man sammenhengende firefeltsvei fra sentrumsnært Kristiansand by til vest i Lyngdal ved foten av Kvinesheia. Med ny E39 halveres reisetiden mellom Kristiansand og Lyngdal, fra dagens 60 minutter til 30 minutter.

Om prosjektet E39 Herdal-Røyskår

 Byggherre: Nye Veier Totalentreprenør: Arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS Kontraktens verdi: 2,9 mrd. norske kroner eksl. mva Strekning: Omtrent 11 kilometer lang. Prosjektet starter i øst med planfritt kryss i Herdal. Her skal ny, trafikksikker E39 kobles sammen med eksisterende E39. Det legges til rette for pendlerparkering og ramper for kollektivtransport. Strekningen fortsetter vestover til planlagt kryssløsning ved Røyskår, hvor ny vei kobles sammen med eksisterende E39. E39 er planlagt som firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. Anlegget vil domineres av to lange tunneler og flere bruer. Veien etableres i krevende, kupert terreng, samt krysning av elva Lygna i høy bru.

Opphav og kilder: Nye Veier pressemelding

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094