Livsfarlig transport - gjorde det aller meste galt
UTEKONTROLL VI TAKKER FOR: Dagens kontrollrapport fra Ånestad forteller om en slik aktør man ikke helt tror finnes. Er det mulig?
Den utenlandske sjåføren på den kontrollerte bilen drev transporten for egen regning ved siden av full tids jobb i annet norsk transportbedrift.
Konfrontert med hva han tenkte om skarp, utstikkende last på 3,35 meters bredde i hodehøyde uten noen form for merking, mente han det bare var å demontere litt mer og kjøre videre...
- Vi ble oppmerksom på ham på Ånestad før skiltene var satt opp, men fikk en dårlige magefølelse og fulgte etter til Elverum. Underveis så vi jo flere motgående biler som måtte vike unna, sier Kent Heggeriset i Statens vegvesen.
- Det viste seg altså at utstikkende deler var plogskjær i hodehøyde, som dessuten var sikret med bånd som var i ferd med å ryke av.
- Men hva sa han selv om dette?
- Han så åpenbart ikke på dette som noe stort problem selv. Nå skal det også sies at det var mer gods på bilen, og det hadde ikke vært problem å holde seg innenfor 2,55 meter om det hadde vært lastet bedre, eller mindre.
Heggeriset forteller imidlertid om flere tekniske feil ved bilen - og i tillegg til feil type diagramskive i skriveren hadde han heller ikke sjåførkortet med seg.
- Da var det ikke mulig for oss å kontrollere hva han hadde kjørt i forkant av denne transporten heller, påpeker Heggeriset.
Ferden endte dermed med anmeldelse på bredde, kjøre -og hviletidsbestemmelse og mangelfull lastsikring. Samtidig ble politet kontaktet og førerkortet ble midlertidig beslaglagt.
Og sikthindrende bord i vinduet "for good measure" som cowboyene sier.
Opphav og kilder: Statens vegvesen kontrollrapport, Tungt.no