23948sdkhjf

Volvo lover lavere dieselforbruk med bedre I-shift og mindre friksjon

Co2-kampen handler om mer enn batteri og hydrogen. Dieselforbruket blir avgjørende på kort sikt, og nå lover Volvo forbedringer som skviser ut enda flere kilometer per liter.

TUNGT OG DIESEL: Det virker kanskje ikke sånn i mediebildet, men drøyt 90 prosent av lastebilene som skal selges de neste fem årene er dieselbiler.

Og da er det jo her klimakampen står på kort sikt.

– Å kutte drivstofforbruk er avgjørende for alle transportselskaper, spesielt for de som driver med langtransport. Samtidig ønsker de å ha umiddelbar tilgang på høy ytelse. Med de siste forbedringene til vår drivlinjeteknologi kan de nå nyte godt av kombinasjonen av å spare drivstoff og oppgraderte kjøreegenskaper, sier Karstein Ahlin i Volvo Trucks Norge i en pressemelding i formiddag

Han lover at ny teknologi Volvo i Euro 6-motorene på 11 og 13 liter skal gi merkbart lavere dieselforbruk. Grepene Volvo har tatt ligger på detaljnivå, men til sammen skal det utgjøre forskjell:

  • Redusert friksjon i motoren
  • En mer raffinert forbrenningsprosess
  • Ny girskiftstrategi i I-Shift-kassen

– Volvos ingeniører har klart å få fram betydelige forbedringer. Selv om det er litt for tidlig å komme med konkrete tall, så er våre felttester i samarbeid med kunder veldig lovende, sier Karstein Ahlin, som er adm. dir. i Volvo Trucks Norge.

Opphav og kilder: Volvo Norge pressemelding

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093