Nye Scania Super kaster speilene og sparer åtte prosent diesel
TUNGT OG DIESEL: I dagens pressemelding fra Södertälje knaller Scania til med diesel i høysetet.
Nå lanserer de en helt ny motorplattform i Euro 6 fra 420 til 560 hk. Gevinsten for milliardinvesteringen som ligger bak, er tallfestet drivstoffbesparelser på "opptil åtte prosent for langtransportkunder".
- Det vi introduserer i dag er ikke bare en motorplattform, men et viktig initiativ for å styrke Scanias bransjeledende posisjon innen bærekraftig transport for resten av dette tiåret, hevder Alexander Vlaskamp. Han er Executive Vice President og Head of Sales and Marketing i Scania.
Slagvolumet er på 12,74 liter. Den nye serien vil i første omgang bestå av fire effektnivåer for Euro 6: 420, 460, 500 og 560 hk. Alle motorene kan kjøre på HVO, og to av dem kan spesifiseres for FAME biodiesel.
Alt er nytt
Den nye drivlinjen inkluderer nye girkasser og bakaksler. Scania introduserer også digitale bakspeil for økt sikkerhet
Ingen deler fra den gamle serien ble tatt med til den nye uten å bli revidert. Motorene har fått ny innsprøytning og optimalisert drivstoffpumpe. Veivakselen er balansert og optimalisert for effektivitet og holdbarhet, og teknisk levetid har økt med 30 prosent sammenlignet med forrige generasjon, selv med lavere vedlikeholdskrav.
Med en kompresjon på 23:1 er innsug- og eksosløp er sett nøye på. At motoren «puster» godt er vesentlig for ytelse og effektivitet.Turboen og manifolden er optimalisert av samme grunner.
Det maksimale trykket i motoren under forbrenning er nå på 250 bar, som sammen med videreutviklet drivstoffinnsprøytning sikrer god utnyttelse av energien i drivstoffet.
Scania Twin SCR-systemet angis å være den viktigste årsaken til drivstoffbesparelsene i den nye motorserien. Det har flyttet grensene for hvor nøye en moderne, ren og bærekraftig lastebilmotor kan forbrenne drivstoffet uten å ofre NOx-utslippskravene, skriver Scania.
Nye bremseløsninger
Scanias langtransportlastebil har vært kjent for det valgfrie retarderbremsesystemet. Den nye motorserien kommer imidlertid med Scanias nye kompresjonsbremsesystem (CRB), tilleggsbrems, som ekstrautsyr.
CRB-teknologien betyr at mange trekkvognkombinasjoner ikke trenger retarder, så lenge topografien ikke er for kupert. Dette gjelder mange av kombinasjonene som utgjør kjernen i Scanias salgs- og kundebase i Europa.
- Retardere vil fortsatt være nødvendig i mer krevende driftsituasjoner med høyere bruttotonnasjevekter, understreker Scania, og sier at mange Scania-kunder fortsatt ønsker det på sine lastebiler uansett driftstype. Det gir en ekstra sikkerhetsmargin, mindre vedlikehold og økt restverdi.»
En lastebil med den nye motoren kan utstyres med en kombinasjon av eksosbrems (butterfly-ventil i eksosmanifolden), det nye CRB-systemet og en (utkoblingsbar) R47000D retarder, noe som skaper et hjelpebremseblendingssystem med stor kapasitet for krevende drift.
Så har vi speilene da
Samtidig kvitter Scania seg med speilene. Det nye Scania Mirror View kamerasystemet (SMVC) er "en digital speilløsning som tar menneske-maskin-grensesnittet til et nytt nivå", mener Scania.
- Vi hadde en klar ambisjon om å skape noe nytt da vi utviklet vårt Scania Mirror View kamerasystem, sier Peter Hellberg, Product Manager hos Scania Accessories.
- Ved å plassere kameraet på døren, rett under sidevinduet, er koblingen mellom det kameraet ser og det sjåføren opplever på skjermen mer naturlig og instinktiv sammenlignet med å ha kameraet plassert et annet sted i hytta.
Systemet sikrer at sjåføren alltid ser enden av kjøretøyet på skjermen, og det er enkelt å tilpasse kamerasystemet til å ulike kjøretøykombinasjoner
I skumring og om natten øker Mirror View kamerasystemet sikten uten å forstyrre sjåførens nattsyn. Kamerahuset kan lakkeres i hyttefargen og er innfellbart. Linsene er oppvarmet for å hindre dugg, snø og is.
- Og siden vi bruker eksisterende monteringshull fra tradisjonelle speil kan SMVC ettermonteres på de fleste NTG-lastebiler, sier Hellberg.
Opphav og kilder: Scania pressemelding