23948sdkhjf

Fraktekrigen: Ødelegger den norsk transportbransje?

Budkrig på facebook og mange fallgruver. Fraktekrigen i Norge vokser videre.

Frakttjenester raskt og rimelig høre jo veldig bra ut, og alt ordnes gjennom poster og kommentarer på facebook. Men er ikke det en stor utfordring for norsk transportbransje?

For to år siden skrev nrk.no en artikkel om en eksplosjon i frakttjenester på Facebook. Norges Lastebileierforbund fryktet den gang for sikkerheten.

Tungt.no vet at det daglig stoppes varebiler med overlast langs norske veier, og det tas sjåfører som ikke har den kompetansen eller dokumenter som skal til for å utøve betalte transporttjenester. 

Facebook-siden "Fraktekrigen Norge" hadde i 2019 rundt 40.000 medlemmer. Den gang sa en av de som startet siden følgende til nrk.no:

"Planen var at man kanskje kunne få noe til å fylle opp bilen, når man hadde halvfull bil, men når du kan fylle hele bilen på ti minutter på Facebook er helt utrolig."

Den lukkede facebooksiden "Fraktekrigen Norge (Den første og største)" har i dag rundt 66.500 medlemmer. På facebooksiden kan man lese:

"Her kan du legge ut ting du vil ha fraktet over hele landet. Legg ut bilde av tingen, hvor stor den er, hvor tung den er og hvor du vil ha den fraktet - fra og til. Dette vil hjelpe en befrakter å legge inne et bud på hvor mye de vil ha for å frakte varen."

Konseptet er derfor ganske enkelt: Legg ut noe du ønsker fraktet fra A til B, så gir folk eller bedrifter en pris på hva de skal ha for å frakte gjenstandene. Budkrig følger.

Flere fallgruver for kjøper og selger

I 2019 var ikke alle positive til utviklingen. Blant andre administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A Mo. Han mente at det er flere fallgruver for både kjøpere og selgere av slike transporttjenester.

- Det er viktig at de som legger ut oppdrag, det kan være privatpersoner eller bedrifter, vet at de har et juridisk ansvar for at de som frakter disse varene har løyver og tillatelser, har godkjent lastsikring, og bruker kjøre- og hvile tid hvis totalvekten på bil og tilhenger er over 3,5 tonn, sa Mo til nrk.no i 2019.

Mo sa videre at myndighetene bør være klar over at dette skjer i et økende omfang.

- Man ser et voksende antall med lette varebiler som driver godstransport, noe som i beste fall er tvilsom gråsone. Her bør myndighetene definitivt følge med og passe på at det blir betalt både skatt og moms, og at arbeidstiden for disse sjåførene overholdes, sa Mo.

Hva er status i dag?

Facebooksiden "Fraktekrigen Norge (Den første og største)" har betydelig flere medlemmer i dag enn det som var tilfelle med facebooksiden i 2019. Transportoppdragene er mange og varierte. Eksempler er frakt av en Tesla fra Bergen til Tromsø, frakt av tørkepapir fra Skedsmokorset til Lillehammer, lett motorsykkel fra Bodø til Toten, og en to-søylet løftebukk fra Heimdal til Skiptvet.

Da tungt.no sjekker ble det i løpet av 12 timer postet rundt 60 innlegg i facebookgruppen, fra de som vil ha noe fraktet til de som melder om at de har ledig kapasitet.

Kjør debatt! Bra eller dårlig for norsk transportbransje?

Kommenter artikkelen (6)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.51