23948sdkhjf

Første salve for T-banetunnelen på Fornebubanen

Etter at anleggsarbeidet på Fornebu startet for snart et år siden er det sprengt mange salver knyttet til byggegroper og sidetunneler, men gårsdagens sprengsalve markerte de første meterne av selve T-banetunnelen.

Tunnelentreprisen Fornebu – Lysaker har en estimert verdi på 1,2 milliarder kroner og er en av de største entreprisene på Fornebubanen.

 

Begivenheten fant sted på Fornebu sør, lengst nord i den store byggegropen til Fornebu stasjon og base. Herfra skal T-banetunnelen skal drives i retning Lysaker. Det er Implenia som er hovedentreprenør på tunnelentreprisen Fornebu – Lysaker. Implenia har fra før et angrepspunkt nærmere Lysaker i tverrslaget (sidetunnelen) ved Fornebuporten, opplyser Fornebubanen i en pressemelding.

Tunnelentreprisen Fornebu – Lysaker startet sommeren 2021 og har planlagt ferdigstillelse høsten 2023. Kontrakten har en estimert verdi på 1,2 milliarder kroner og er en av de største entreprisene på Fornebubanen.

Utslippsfritt

– Bygging av Fornebubanen skal skje med hjelp av flere nye klimaløsninger, som vil minske belastning på arbeidere og naboer i byggeperioden. I tilleggsinnstillingen som byrådet legger frem i morgen, setter vi av ytterligere midler til å sikre miljøvennlig anleggsdrift. Ved å være pionerer på utslippsfri bygging av T-banen, kutter vi ikke bare utslipp i dette prosjektet, vi baner vei for en ny generasjon anleggsmaskiner som snart vil bli standard, sier Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Med Fornebubanen får Oslo og Bærum en ny T-banestrekning i et sammenhengende tunnelsystem fra Majorstuen i Oslo til Fornebu i Bærum. Foto: Fornebubanen

Er i rute

Irene Måsøval, etatsdirektør i Fornebubanen, forteller at mye har skjedd siden de påbegynte arbeidene på Fornebu for snart et år siden.

– Vi anstrenger oss for å ivareta omgivelsene på best mulig måte og det er bra å kunne melde om at vi er i rute, sier hun.

prosjektsjef Peder Sødal i Implenia sier de har drevet tunnel noen måneder på tverrslaget, men ser nå frem til å starte på selve hovedløpet.

– Vi vil nå ha tre tunnelrigger i drift på prosjektet. Fremover vil vi være mange personer som er involvert i prosjektet og ha stort fokus på HMS, slik at alle har en trygg arbeidsdag, sier Sødal.

Fornebubanen

Med Fornebubanen får Oslo og Bærum en ny T-banestrekning i et sammenhengende tunnelsystem fra Majorstuen i Oslo til Fornebu i Bærum. Banen vil bli ca. åtte kilometer lang og skal ha seks stasjoner: Fornebu, Flytårnet, Fornebuporten, Lysaker, Vækerø og Skøyen.

Fornebubanen knyttes opp mot det eksisterende T-banenettet, og stipulert reisetid fra Majorstuen til Fornebu blir 12 minutter. Byggingen av banen startet i 2020, og den skal stå klar til drift i 2027. Fornebubanen er et samarbeid mellom Oslo kommune og Viken fylkeskommune.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08