Første salve for T-banetunnelen på Fornebubanen
Tunnelentreprisen Fornebu – Lysaker har en estimert verdi på 1,2 milliarder kroner og er en av de største entreprisene på Fornebubanen.
Begivenheten fant sted på Fornebu sør, lengst nord i den store byggegropen til Fornebu stasjon og base. Herfra skal T-banetunnelen skal drives i retning Lysaker. Det er Implenia som er hovedentreprenør på tunnelentreprisen Fornebu – Lysaker. Implenia har fra før et angrepspunkt nærmere Lysaker i tverrslaget (sidetunnelen) ved Fornebuporten, opplyser Fornebubanen i en pressemelding.
Tunnelentreprisen Fornebu – Lysaker startet sommeren 2021 og har planlagt ferdigstillelse høsten 2023. Kontrakten har en estimert verdi på 1,2 milliarder kroner og er en av de største entreprisene på Fornebubanen.
Utslippsfritt
– Bygging av Fornebubanen skal skje med hjelp av flere nye klimaløsninger, som vil minske belastning på arbeidere og naboer i byggeperioden. I tilleggsinnstillingen som byrådet legger frem i morgen, setter vi av ytterligere midler til å sikre miljøvennlig anleggsdrift. Ved å være pionerer på utslippsfri bygging av T-banen, kutter vi ikke bare utslipp i dette prosjektet, vi baner vei for en ny generasjon anleggsmaskiner som snart vil bli standard, sier Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.
Med Fornebubanen får Oslo og Bærum en ny T-banestrekning i et sammenhengende tunnelsystem fra Majorstuen i Oslo til Fornebu i Bærum. Foto: Fornebubanen
Er i rute
Irene Måsøval, etatsdirektør i Fornebubanen, forteller at mye har skjedd siden de påbegynte arbeidene på Fornebu for snart et år siden.
– Vi anstrenger oss for å ivareta omgivelsene på best mulig måte og det er bra å kunne melde om at vi er i rute, sier hun.
prosjektsjef Peder Sødal i Implenia sier de har drevet tunnel noen måneder på tverrslaget, men ser nå frem til å starte på selve hovedløpet.
– Vi vil nå ha tre tunnelrigger i drift på prosjektet. Fremover vil vi være mange personer som er involvert i prosjektet og ha stort fokus på HMS, slik at alle har en trygg arbeidsdag, sier Sødal.
Fornebubanen
Med Fornebubanen får Oslo og Bærum en ny T-banestrekning i et sammenhengende tunnelsystem fra Majorstuen i Oslo til Fornebu i Bærum. Banen vil bli ca. åtte kilometer lang og skal ha seks stasjoner: Fornebu, Flytårnet, Fornebuporten, Lysaker, Vækerø og Skøyen.
Fornebubanen knyttes opp mot det eksisterende T-banenettet, og stipulert reisetid fra Majorstuen til Fornebu blir 12 minutter. Byggingen av banen startet i 2020, og den skal stå klar til drift i 2027. Fornebubanen er et samarbeid mellom Oslo kommune og Viken fylkeskommune.