23948sdkhjf

Scania-lansering: Så var det Super og speilene da

Kort oppsummert: Kameraspeil er nok litt ferskt for Scania.

TUNGT OG SPEIL: Det mest synlige, men minst viktige, i Scanias pågående storlansering i Södertälje, er de nye kameraspeilene.

Ved første forsøk floppet de...

Ikke har Scanias pressemateriell et eneste bilde av speilene i fart. Kun en av 12 tilgjengelige demobiler ved lanseringen var utstyrt med de nye speilene. Denne bilen kunne ikke prøves på offentlig vei. Og innen lunsj hadde ekvipasjen brutt sammen slik at vi ikke fikk testet speilene under kjøring i det hele tatt.

Men spol en uke tilbake:

Da vi kom med forhåndsomtalen av Scanias store 13-litersnyhet som sparer åtte prosent diesel - mer om dette kommer, hold ut - tok vi også med nyheten om at Scania nå også kommer med kameraspeil.

Noen av dem som kun leste tittel og ikke saken, oppfattet det slik at de nye speilene sparte åtte prosent diesel. Dem om det.

Men av dem som faktisk leste saken, var det påfallende at diskusjonen i stor grad handlet om speilene mer enn Scanias drivlinje og dieselbesparelse. 

OG: Det er like sterke meninger for som mot slike speil.

E sideblikk: Dette har de andre

De fleste av oss har notert seg kameraspeil i fremtidsfilmer siden vi var barn. Testing på ekte har da også pågått i minst 10 år. Og i 2017 ble Tesla Semi avduket med kameraspeil.

Teslaen er det få som har kjørt ennå, men da Mercedes Actros først kom med slike speil og satt dem ut i livet på landeveien for snart to år siden, var min første tanke at nå kommer alle de andre produsentene etter i løpet første året.

Det har tatt lenger tid enn som så. Da DAF knallet til i juni i år, var det kameraspeil som option - og i motsetning til hos Mercedes lar kameraene seg felle inn. DAF litt foran altså.

MEN: Da MAN tok frem sin siste store digitale pensel nå i juli, var det med et kvantesprang i kameraspeilteknologi.  

For det første erstattes alle MAN-speilene på bilene av kameraer. Og for det andre blir kameraspeilløsningene tilgjengelig på alle modellene (TGX, TGS, TGM and TGL).

Scania er altså ganske seint ute - men litt foran Volvo, som da jeg sist spurte mente at teknologien ikke er god eller sikker nok ennå.

Scanias unike posisjonering, som små vinger

Ute på Scania demosenters oppstillingsplass står den ulykksalge speildemobilen (som forøvrig ikke er Super) litt nonsjalant parkert, men når jeg nærmer meg på skrå blir jeg faktisk litt overraskende oppglødd over det visuelle uttrykket av speilenes plassering.

Det er riktignok uvant at de ikke befinner seg oppe i hjørnene som "vanlig". De er dessuten uventet store. Men effekten ser faktisk bra ut, som små vinger eller spoilere - evt litt som fuglebrett.

Inne fra førersetet er også kamerahusene artige. Siden du ser dem i øyekroken, er det dessuten mindre sjanse for at du "glemmer" dem og støter borti noe ved manøvrering på veldig tranger steder.

Det store, lakkerte dekselet over de to kameralinsene er rett og slett en beskyttelse, og et sted å legge hånden på luftige sommerdager - og kanskje kan det monteres koppholder.

Speilhuset er innfellbart, men grunnet størrelsen er kameraoppsettet fortsatt temmelig bredt selv når de er brettet inn. Og innbretting må gjøres med håndemakt - det er ikke elektrisk innfelling.

En potensielt stor fordel er at speilhusene er montert i festene som de originale speilene står i - som betyr at de lett kan ettermonteres i eksisterende biler. Hvilket bringer oss inn i bilen.

Kamera er selvsagt avhengig av skjermer, og de to 12,3-tommers skjermene i høydeformat Scania har montert på a-stolpene er til forveksling lik slik jeg husker det fra Mercedes.

Om blindsonene og justeringer

De to kameraene sender bilder til hvert sitt felt på skjermen, som betyr at du får vidvinkel og standardvinkel. Men det er fortsatt uklart om vidvinkelkameraet er dynamisk, altså beveger seg etter utslaget på henger. Det ser heller ikke ut til å ha noen manuell zoom-funsjon.

En av de store fordelene med kameraspeil generelt er at de reduserer blindsonene ved A-stolpen. Det gjør også Scanias speil, men...

Flere har kommentert at den Scania-spesielle plasseringen av kamerahuset faktisk skaper en ny liten blindsone nedover til venstre. Ved første blikk ser ikke dette ut til å være noe særlig problem. 

Da er jeg mer skeptisk til at skjermen på venstre side faktisk skaper en ny liten blindsone i venstre del av frontruta - altså i kjøreretning. Det oppfatter jeg som potensielt verre - men altså uten å ha fått kjørt med speilene.

Uansett tenker jeg at skjerminnfestingen bør ha en justeringsmulighet for sjåføren som ivaretar hvordan sjåføren sitter og er bygget. Høyt, lavt, venstre høyre, vinkles i alle retninger.

Scania har heller ikke opplyst om eller når de tenker at kameraspeil blir originalutstyr - eller om det forblir tilvalgsutstyr.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.183