23948sdkhjf

Ny motor fra Renault skal spare 10 prosent diesel

Dieselsparing er i vinden og nyeste produsent ut - med det høyeste sparetallet - er Renault Trucks.

TUNGT OG DIESEL: Som vi nevnte tidligere i dag, har Renault nylig hatt sin største facelift på de store lastebilene sine 2013. Disse bilene er nå på vei ut til norske forhandlere for demonstrasjon før jul.

Men som også antydet, nå kommer motoroppgraderingene også. For å sitere pressemeldingen:

"De nye 11- og 13-liters Euro VI Step E DE11- og DE13-motorene kan - sammen med integrasjon av nye teknologier og dedikerte funksjoner og tjenester - gi drivstoffbesparelser på inntil 10 prosent sammenlignet med tidligere generasjoner Renault Trucks motorer".

10 prosent monner jo definitivt, og med tanke på Renaults tette bånd til Volvo, er det rimelig å anta at mye av den grunnleggende teknologien er den samme - som blant annet Turbo Compound.

Renault forklarer det slik

"For best mulig ytelse kan Renault Trucks T, T High og C som tilvalg utstyres med DE 13 TC-motoren, som har Turbo Compound-teknologi, noe som gir betydelige drivstoffbesparelser uten å gå på kompromiss med kjøreegenskaper eller snitthastighet.

En ekstra turbin, som plasseres etter turboen, omdanner restenergien i eksosen til mekanisk energi, som overføres til veivakselen i form av ekstra dreiemoment. Turbo Compound gir høyere dreiemoment ved lavere turtall, som reduserer behovet for nedgiringer.

Renault opplyser faktisk ikke noe om motoreffektene i denne meldingen - som vi tolker diten at effektene er de samme, men med bedre dreiemoment. I følgeteksten står den nemlig at "vår nye smartboost funksjon kan by på dreiemoment på inntil 2700 Nm, selv med effekt under 500 hk (i DE13 480 hk)."

Pluss ny Optidriver

Renault fremhever også en patentert Wave Piston-teknologi som styrer flammene i forbrenningskammeret så oksygenet utnyttes bedre. I tillegg kommer nye innsprøytingsdyser og redusert friksjon, mens stempler og veivaksel har fått nytt design.

Også girkassen er oppdatert - den nye generasjonen Optidriver girkasser har ny elektronikk, ny styringsprogramvare og en ny clutch-aktuator som gir mykere og raskere girskift.

Renault fortsetter også å forbedre den prediktive cruise controllen Optivision, som bruker topografien på veien til å optimalisere girskiftene og øke drivstoffbesparelsene.

Opphav og kilder: Renault Trucks pressemelding

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079