Transportkrim: Når svenskene setter hjullås, gjelder det kun 36 timer...
OBSERVERT OM TRANSPORTKRIM: Det er Tidningen Proffs som nylig fortalte en lett bisarr historie fra svensk trafikkontroll-virksomhet:
Lastebilen hadde hjullås i de tillatte 36 timene, sjåføren brøt så påbudet om å forbli til sanksjonsavgiften ble betalt, kjørte sin vei - og ble oppdaget av transportkjøper og tvunget til å betale.
Middel mot urimelig og ulovlig konkurransefordel
I Sverige brukes hjullås for å sikre seg at gebyrer og sanksjonsavgifter blir betalt når lastebiler er kontrollert og funnet å ha sakene i uorden - og man har skjellig grunn til å tro at sjåfør/lastebileier vil unndra seg betaling.
Den muligheten finnes nå også for norske kontrollører, og vi observerer med jevne mellomrom at den brukes selv når gebyrene er forholdsvis lave. Lastebilene er da stort sett fra land hvor betalingsviljen for bøter og gebyrer ilagt i Norge er lav.
Hva skjer hvis... jeg bryter påbudet?
Men så har vi fortsatt det man på utenlandsk kaller risk/reward-ratio, på litt mer forsiktig norsk risikovurdering. Hva skjer hvis.... ?
I dette tilfellet var den vurderingen åpenbart feilkalkulert: Transportkjøper var DB Schenker, som i artikkelen hos Tidningen Proffs opplyser at transportøren samtidig mister kjøringen for dem i hele Europa.
Også fra norske utekontroller - sjekk samlesiden vår her - er det med jevne mellomrom kontrollrapporter som beskriver noe slikt som at "ble ilagt bruksforbud, valgte å ikke etterkomme dette". Nå skulle man tro slikt blir hardt slått ned på? Tja.
Men dagens overraskelse var egentlig at svenskene må låse opp hjullåsen etter 36 timer. Da kan det jo lett tolkes mer som en "stop and go"-straff mer kjent fra motorsporten.