Utekontroll: Varebiler i overlastbonanza
TUNGT - OG FOR TUNGT: Er varebiler med overlast mer utbredt enn varebiler med kun lovlig last?
Det er flere grunner til å stille det spørsmålet.
At 5 av 7 kontrollerte varebiler på E16 ved Rørvik i går måtte laste av før de kjørte videre, det er i seg selv kun en indikasjon. Men mengden av slike rapporterte overlasttilfeller på varebiler bidrar sterkt til hypotesen.
Stort volum, lite nyttelast
Det andre grunnen er ganske enkelt at store varebiler type kassebiler har det de aller fleste vil oppfatte som et grovt misforhold mellom tilgjengelig volum og lovlig nyttelast. For de fleste typer gods er det plass til mye mer enn man vektlovlig kan laste.
Siden bortimot ingen varebiler har vektindikator, er det langt fra sikkert at man skjønner og ser dette. Varebiler på grønne skilter har tillatt totalvekt på 3500 kilo. På biler med skap og kanskje bakløfter i tillegg, er nyttelastandelen av dette oftest overaskende liten
Den tredje grunnen er kanskje litt tvilsom, men i en prispresset verden hvor sjansen for å bli stoppet med overlast er mikroskopisk - og kunder og sjefer presser på...
Om like konkurransevilkår og konsekvensene av juks
Det ER ikke greit å bryte regelverket av den grunn. Trafikksikkerhet er en grunn - konkurranselikhet er minst like viktig. Og den evige indirekte konsekvens, sosial dumping.
Får du varene dine transportert og levert med varebil, spesielt om det er varer med høy tetthet, er sjansen betydelig for at regler er brutt.
I denne kontrollen ble det kun påbud om avlasting før videre kjøring, ingen ble anmeldt.
Opphav og kilder: Statens vegvesen, Tungt.no