Transportkrim: I Norge blir hjullåsen stående på
NORGE STRENGERE ENN SVERIGE: Når svenskene setter hjullås, gjelder det kun i 36 timer. I Norge er det ingen tidsbegrensning.
Det finnes ingen klare tall hos Statens vegvesen (SVV) på hvor ofte hjullås er benyttet i Norge, men det skjer fra tid til annen. Vi spurte seksjonsleder Roy Harald Holm i SVV om hva som er prakis rundt bruk av hjullås i Norge.
- Når et kjøretøy blir ilagt bruksforbud for trafikkfarlige bruksmessige og/eller tekniske feil og mangler hjemlet i regelverkene, kan utekontrollen i tilfeller det er mistanke om at bruksforbud ikke vil bli overholdt, inndra kjennemerke eller benytte hjullås, sier Holm.
Han legger til at kjøretøy også kan holdes tilbake med hjullås for å sikre betaling av bøter og overtredelsesgebyrer der sanksjonen er ilagt (eller antas å ville bli ilagt) eieren eller den som disponerer kjøretøyet, typisk transportforetaket.
- I Sverige kan hjullås kun sitte på i 36 timer. Hva sier reglene om det i Norge?
- Hjullåsen kan benyttes for så lang tid som nødvendig, men skal fjernes umiddelbart når grunnlaget for bruksforbud eller tilbakehold er opphørt, sier Holm.
- Hva skjer hvis sjåføren stikker fra kontrollen før sanksjonsavgiften er betalt, slik som det skjedde i Sverige der sjåføren brøt påbudet om å forbli til avgiften ble betalt?
- Dersom en fører unnlater å etterkomme pålegg gitt i kontroll eller stikker av selv om det er benyttet hjullås på kjøretøyet, så vil slike forhold alltid bli meldt til politiet for videre oppfølging, sier Holm.
Han sier videre at dersom et kjøretøy er påsatt hjullås som et ledd i å sikre utestående betaling, må hele beløpet bekreftes betalt før hjullåsen fjernes.
Opphav og kilder: Tungt.no, Statens vegvesen