23948sdkhjf

Bldng.ai: God start for Prop Tech-selskap

I april skilte Telenor ut sin satsing på smarte bygg i et eget datterselskap og i løpet av de seks første driftsmånedene oppnådde Bldng.ai AS en omsetning på 10 millioner kroner.

Selskapet jobber for å gjøre eiendomsbransjen smartere ved hjelp av AI, IoT, Big Data, VR og skybaserte løsninger.

 

– Vi godt fornøyd med utviklingen, fastslår Steffan Thorvaldsen, daglig leder i oppstartselskapet Bldng.ai AS som er en heleid datter av Telenor Group.

For 2022 har Bldng.ai budsjettert med en omsetning på ca. 26 millioner og for å nå dette må dagens bemanning 10 økes til 15.

– Vi har allerede styrket teamet med en ny salgs- og markedssjef og vil fortsette å lete etter de flinkeste folkene for å styrke teamet ytterligere, sier Thorvaldsen, som forteller at de overtok en større kundeportefølje fra Telenor på smarte bygg som var et viktig bidrag i selskapsetableringen.

– Frem til i dag har vi kapret flere nye kunder i hjemmemarkedet, som ser behovet for våre skybaserte systemer for å gjøre bygningene smartere, forteller han.

Ledende Prop Tech-selskap

Bldng.ai liker å kalle seg Norges ledende Prop Tech-selskap for de digitale utfordringer eiendomsbransjen står overfor. Selskapet tilbyr teknologi som skal forbedre, effektivisere og forenkle bransjen, og baserer seg på kunstig intelligens (AI), IoT (Internet of Things), Big Data, VR og skybaserte løsninger. Både Thorvaldsen og CPO Magne Gabrielsen påpeker at hovedfokuset er på skybaserte systemer.

Gir god innsikt i bruken av arealet

Hos flere av kundene har Bldng.ai etablert IoT-nettverk med sensorer som er utplassert ved inngangsdører, foran møterom, kontorarealer og kantine.

– Vi har en integrasjon med Cisco der vi har koblet oss på videokonferansesystemet til Cisco med Edge teknologi, slik at vi kan telle hvor mange som bruker møterom daglig, månedlig og årlig. Nøyaktig telling og informasjon om arealutnyttelsen baserer seg på harde fakta og ikke synsing. I et videre perspektiv kan denne type informasjon benyttes til å effektivisere arealutnyttelsen og bidra til å redusere energibruken i næringsbygg som har de høyeste C02 utslippene, sier Thorvaldsen, som legger til at brukerne på den måten både får god innsikt i den daglig bruken av arealet og mulighet til proaktiv planlegging og tilrettelegging.

Står sterkere som eget selskap

Smarte Bygg var opprinnelig en del av Telenor Bedrift, som utviklet smarte bygg systemer tilpasset bedriftsmarkedet.

– Å drive med innovasjon på et snevert produktområde i et så stort selskap som Telenor kunne i verste fall føre til at vi måtte kjempe beinhardt om våre prioriteringer. Vi måtte kanskje konkurrere om utbygging av 5G og andre konsernprioriteringer. For oss ville det blitt en kunstig selskapsordning. Derfor mente vi at vår vertikal ville få større vekstmuligheter og et bedre «hjem» utenfor Telenor med det nordiske markedet som nedslagsfelt. Nå skal vi fronte våre tjenester med eget brand og bygge opp en egen merkevare på løsningen, sier Thorvaldsen.

Som eget AS mener han de har fått større fleksibilitet, frihet og finansielle muskler.

– Vi har etablert et tettere samarbeid med Telenor Eiendom der vi tilfører hverandre gjensidig kompetanse. Vårt definerte mål er å bli størst i det nordiske eiendomsmarkedet med våre løsninger, sier, som registrerer at nordiske selskaper er moden for et ansiktsløft og en digital transformasjonen.

Opphav og kilder: Bldng.ai

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093