Vegvesenet og A-krim: Storfangst i varebilkontroll ved Oslo
TUNG VAREBILKONTROLL: Akrim har nylig satt søkelyset på varebiler i Oslo og på Nedre Romerike. Med seg har de hatt kontrollører fra Statens vegvesen.
Bjørn Uno Rogneby fra Jessheim er en av dem.
- Det er Akrim som har hatt denne kontrollen, og som vi har vært med på. Fokus har først og fremst vært umerkede varebiler som kan se ut til å drive godstransport. Kontrollområdet har i hovedsak vært Nedre Romerike og inn mot Oslo, da det er i dette området at mange opererer. Vi får ikke mange slik biler om vi står på Minnesund, for å si det slik.
Overvekt og manglende førerrett
Fasiten for kontrollen er urovekkende. Kontrollen gikk over flere dager, og av 129 kontrollerte biler fikk 87 skriftlig mangel. Hele 45 fikk kjøreforbud, og årsakene her fordeler seg på 33 kjøreforbud pga. for mye last, mens åtte av dem skyldtes grove tekniske mangler
I tillegg ble fem sjåfører anmeldt. Av de fem, var det fire som ble anmeldt for å kjøre uten førerkort/førerrett. En av dem stakk av fra kontroll, men ble hentet inn av politiet. Påfølgende teknisk kontroll avdekket så alvorlige mangler at bilen ble avskiltet.
Det ble også utstedt 26 gebyr for slitte dekk og manglende papirer som vognkort og førerkort.
- Nei, jeg kan ikke si resultatene kom overraskende. Vi vet fra før at det står dårligere til i denne sektoren enn hos dem som driver lastebiltransport. Men litt av utfordringen når mye av denne trafikken går nærmere Oslo, er at vi ikke har egne kontrollplasser til slikt. Det står på ønskelisten.
Og et bevegelig skap
- Men den bilen med løst skap, hva sa sjåføren???
- Ja, det var jo litt finurlig. Han var ikke i trafikk, sa han, selv om vi jo helt klart plukket ham ut av trafikken på Lørenskog. Men han hadde ikke last, det var kanskje det han mente. Han hadde for øvrig ikke førerkort heller. Skapet satt helt løst, og vi har jo sett før at slike skap kan falle av. Det skyldes nok en dårlig patent med å feste aluminiumsbjelker med stålskruer – det korroderer jo etter hvert.
Opphav og kilder: Statens vegvesen