Entreprenørene tenker traktor: - Helt klart en trend
At John Deere har slått såpass godt fra seg på traktorstatistikken det siste året, er det nok flere årsaker til, men kategorisjef vei og anlegg, Ole-Johnny Jenssen i Felleskjøpet, ser ikke bort i fra at god lagerbeholdning og leveringsdyktighet har spilt en rolle. Deres 40 servicepunkter i Norge har registrert 516 nye John Deere på traktorstatistikken om man regner fra januar til og med oktober.
Anlegg og landbruk
Jenssen startet i Felleskjøpet i april 2021 etter formidable 28 år i Hesselberg Maskin hvor han blant annet jobbet som teknisk sjef, med ettermarked og som KAM.
Les også: Verdenspremiere på Kløfta
Felleskjøpet har bestemt seg, de skal satse mot entreprenørbransjen og inn kom Jenssen med tung anleggserfaring, i tillegg så er han født og oppvokst på gård.
- Her får jeg jo litt av begge deler, en fin mulighet, kommenterer han.
Bilde over: John Deere 7R 350 er blitt kåret til årets traktor. Her stilt ut på Agroteknikk 2021. Foto: Fredrik Saugstad
Entreprenørtraktoren
I krysningspunktet mellom landbruk og anlegg kommer entreprenørtraktoren inn. For John Deere er det 6-serien som gjelder og segmentet entreprenørtraktor starter ofte med størrelsen 655R. Om man skal kjøre med 20-tonns henger må du opp på 7R-serien.
- Alt går på vekter, motorstørrelse og reglement. De som går med tunge store freser krever stor motorkapasitet, men de som kjører vinterdrift i byen, kan med fordel ha litt mindre traktorer.
Spekteret blir derfor relativt stort og han bruker like mye tid på utstyr, for eksempel Tokvam-produkter og Tor-hengere som traktorene.
Flere ser mulighetene
Han har merket en liten endring de siste årene. Det blir flere traktorer i markedet, kanskje entreprenører som ikke har hatt det tidligere ser at den er veldig fleksibel og setter det inn i maskinparken.
Bilde over: John Deere-lineup fra Agroteknikk 2021. Foto: Fredrik Saugstad
- Det har nok sikkert mye å si at kapasitet, transmisjon og kraft har blitt bedre i forhold til massekjøring, selv om den ikke er noen konkurrent mot lastebil, som er et helt annet segment.
- Det er sikkert flere årsaker, men det er helt klart en trend, avslutter Jenssen.