TM PÅ TUNGT: Denne artikkelen kommer i postkassen til TransportMagasinets abonnenter denne uken - eller du kan logge inn og lese den her.
StortrommenDet ble ikke spart på nyhetene da Scania inviterte fagpressen til fabrikken i Södertälje, i midten av november.
Den nye 13-literen er tiltenkt å holde skansen det neste tiåret, inntil vi for fullt e...
Scania slår på stortrommen: Førsteinntrykket av en SUPER drivlinje
2021 vil bli husket som året da lastebilfabrikantene lanserte milepæler på løpende bånd. For Scania er helt ny 13-litermotor og drivlinje - ifølge fabrikken - nesten på høyde med følelsen fra da V8-motoren ble lansert i 1969.
5
Bilder
Scanias nye 13-liter er en helt ny motor som ifølge fabrikken får både 30 prosent lengre levetid og lengre serviceintervaller enn forgjengeren. Den forbrenner dieselen fortere og tidligere i prosessen, samtidig som den forbruker mer AdBlue. Den nye motorbremsen, CRB, virker sammen med retarder og yter 350 kW bremsekapasitet. Systemet bestemmer selv hvem av de to som til enhver tid foretrekkes under kjøring. Den nye 13-literen blir tilgjengelig i fire utgaver: 420 hk og 2300 Nm, 460 hk og 2500 Nm, 500 hk og 2650 Nm, 560 hk og 2800 Nm, 460 og 500 kan også spesifiseres for FAME biodiesel. Foto: Scania
Vil du ha tilgang til alt?
Prøveabonnement
Ingen bindingstid eller kortopplysninger kreves.
Prøv det nå
Kjøp et abonnement
Utforsk abonnementsløsningene våre og velg den som passer dine behov.
Velg ditt abonnement