Graveskuffer i vinden: CEG satser videre - EMA fusjoneres inn
EMA er Sveriges raskest voksende leverandør av graveskuffer til anleggsmaskiner skriver CEG i en pressemelding. For å vokse videre, fusjoneres det nå inn i Construction Equipment Group. Merkevaren EMA opprettholdes.
EMA er et forholdsvis ungt og offensivt selskap med beliggenhet i Kinna ca 5 mil sørøst for Gøteborg. Virksomheten har investert betydelig i innovasjon de siste 10 år, og tilbyr i dag et bredt sortiment av graveskuffer fra 50-4500 liter. I 2020 leverte selskapet over 3000 graveskuffer til kunder over hele Sverige.
Sverige og Europa
- Construction Equipment Group, med hovedkontor på Gjerstad i Agder, er med sine senere oppkjøp i rute til å bli et ledende nordisk konsern innen utstyr til bygg- og anleggsbransjen. EMA passer perfekt inn i konsernets forretningsstrategi, Ifølge daglig leder, Tor Kjetilson Moe.
– EMA er et strategisk spennende selskap for vår forretningsportefølje. De har virkelig imponert, og har de senere år blitt en stadig tøffere konkurrent på det svenske markedet. Nå kjøper CEG 100% av selskapet, noe som vil tilføre CEG en sterk og offensiv virksomhet og merkevare med betydelig markedskunnskap og kundeportefølje. Vi ser et stort potensial i å utvikle selskapet videre, og sammen med merkevaren Gjerstad bli markedsledende innenfor utstyr til anleggsmaskiner i Sverige, og derfra videre til andre utvalgte markeder i EU og USA, forteller Moe.
Blir med på veien videre
EMA vil utvikles videre fra Kinna i Sverige. Dagens eiere, Samuel Lundberg og Robert Nilsson, blir med videre som eiere i CEG, mens sistnevnte fortsetter i rollen som daglig leder.
– Vi har hatt et fantastisk år! Vi har økt salget betydelig overfor maskinforhandlerne og fått svært positive tilbakemeldinger. Nå ser vi enda større muligheter når vi nå blir del av et stort og offensivt nordisk konsern. Vårt fokus i EMA blir å videreutvikle selskapet, dra synergier fra CEG-konsernet, og særlig styrke salget av utstyr for anleggsmaskiner i Sverige. Med CEG i ryggen vil vi få mulighet til å utvikle EMA raskere og mer strukturert. I tillegg skal vi vokse videre i andre utvalgte europeiske land. For oss er sistnevnte spennende, upløyd mark, avslutter Robert Nilsson, daglig leder i EMA.
Opphav og kilder: Pressemelding fra CEG