Lastebiler med elmotor eller gass: Hvem "vant" i 2021?
TUNGT OG NYBILER: Miljøvennlige lastebiler er nok et veldig drygt begrep, det er vi her i redaksjonen enige med oss selv i.
Men lastebiler med potensielt mindre miljøskadelig drivstoff, det behøver ikke være sååå langt unna sannheten.
Fasiten 2021: Totalt ble det registrert 64 elektriske lastebiler og 123 gasslastebiler i 2021 (alle vektklasser). Se merkefordelingen under, hvor Volvo og Scania leder i hver sin kategori.
Seilflybensin???
Jepp. Ved hjelp av OFV har vi her talt opp beholdningen nye lastebiler registrert i 2021 med forskjellige typer drivstoff.
Og mange kategorier er unnagjort på mindre enn en hånd:
- Seilflybensin – 0 registrerte (drevet av strøm fra vindmøller)
- Annet – 1 bil registrert faktisk, en Scania G410
- Biodiesel - 0 registrerte (fordi alle går med bioinnblanding enten de vil eller ei?)
- Bensin/E85 – 0 registrerte
- Bensin – 3 biler, to FM og en FH, Volvo leder an!
- Bensin plugin hybrid - 0 registrerte
- Diesel plugin hybrid - 0 registrerte
- Diesel/Gass – 0 registrerte (her må man nok bestemme seg, samme gjelder Bensin/Gass)
- Hydrogen – neida
- LPG – nope
- LNG – nope, i Norge gjelder kun LBG…
- Parafin – 0 registrerte
Men så folkens, når vi kommer til biler med gassmotor og batterielektrisk drift, da begynner det å monne. Som andel av alle lastebiler registrert i 2021, er prosenten fortsatt lav, mne vi trenger et håndballag med hender å telle på.
Og de to svenske merkene leder i hvert sitt løp:
Gass – 123 registrerte, herav 115 over 16 tonn:
- Scania 69 biler
- Volvo 28 biler
- Mercedes 16 biler
- Iveco 9 biler
- Renault 1 bil
Merk at det i statistikken ikke skilles mellom komprimert og flytende gass.
Elektriske – 64 registrerte, herav 55 over 16 tonn:
- Volvo 30 biler
- Scania 21 biler
- Fuso 8 biler
- Renault 4 biler
- MAN 1 biler
Opphav og kilder: OFV, Tungt.no