Fra hest og kjerre til fraktdroner: DB Schenker feirer 150 år
Selskapets historie i Norge startet for 106 år siden da Einar Sundbye Speditionsforretning ble etablert i Kristiania.
I juli 1872 grunnla den 30 år gamle sveitseren Gottfried Schenker sitt selskap Spedition Schenker & Co i Wien i Østerrike. Hans idé om samlast – å samle gods fra flere ulike oppdragsgivere til kollektive transporter – var en banebrytende innovasjon på den tiden og året etter etableringen hadde Schenker blant annet etablert jernbanetransport mellom Paris og Wien. I 1880 kjøpte han seg inn i rederiet Adria Dampfschiffahrts-Gesellschaft som fraktet gods fra Trieste i Italia til både England og Skottland. I 1895 etablerte han Austro-Americana Shipping Company som seilte på USA. I tillegg til samlast ble også Gottfried Schenkers konsept om dør-til-dør med én transportør raskt en suksess. Da gründeren døde i 1901 hadde selskapet etablert 32 kontorer i 13 land. Opp gjennom årene har selskapet ekspandert til å bli et av verdens ledende logistikk- og transportselskaper både til vanns, til lands og i luften.
I 1931 ble Schenker kjøpt opp av tyske statsbaner. I 1991 ble det solgt til Stinnes, men allerede i 2002 kjøpte Deutsche Bahn (DB) det tilbake. DB Schenker har i dag rundt 2.100 kontorer i over 140 land og 74.500 ansatte. Konsernet er eid og omsatte i 2020 for nær 18 milliarder euro.
Gottfried Schenkers idé om samlast ble en umiddelbar suksess. I tillegg til jernbane- og landeveistransport startet Schenker også tidlig opp med sjøfrakt. Foto: DB Schenker
Store donasjoner til miljøvern og veldedige organisasjoner
I en pressemelding heter det at selskapet i år ser fremover mot å forme bransjens fremtid ytterligere gjennom innovative, digitaliserte, og bærekraftige løsninger. DB Schenker markerer starten på jubileumsåret med en rekke eksterne og interne markeringer, noe som ifølge selskapet skal understreke dets visjon om å «fremme bedrifter og folks liv ved å forme måten verden bindes sammen på».
Under overskriften «150 Years ElevatingLives» skal DB Schenker i jubileumsåret gjennomføre en intern medarbeiderkonkurranse som samler alle kolleger på tvers av land på alle kontinenter. Ved hjelp av en app skal de ansatte registrere både fysiske og mentale aktiviteter som vil danne grunnlaget for hvor mye DB Schenker skal donere til utvalgte veldedige organisasjoner som er relatert til selskapets forpliktelse til FNs bærekraftsmål. I første kvartal vil alle donasjoner som samles inn bli gitt til WeForest, en miljøvernorganisasjon som støtter treplanting, skogvern og andre lokale bærekraftprosjekter i Brasil og i Etiopia. Kommende veldedighetsprosjekter vil omfatte vern av hav og luft i tillegg til ulike sosiale initiativer.
Nils-Petter Buer, kommunikasjonssjef i det heleide norske datterselskapet Schenker AS, opplyser til tungt/logistikk at jubileet naturligvis også vil bli markert her i landet. Utover deltakelsen i den globale medarbeiderutfordringen, der konkurranse landene i mellom vil spille en viktig rolle, er det foreløpig ikke utarbeidet noen konkrete planer. Den videre utviklingen av pandemien vil blant annet avgjøre hvor mye som vil bli gjort overfor kundene.
Schenkers historie i Norge startet med Einar Sundbye Speditionsforretning i Kristiania. Dette bildet antas å være fra 1924. Foto: Schenker
Lang historie i Norge
Boken «Schenker AS: 100 år i Norge, 1916-2016», bringer en detaljert kronologisk oversikt over selskapets historie her i landet som kjennetegnes med en rekke oppkjøp og fusjoner opp gjennom årene. Den eldste forgreningen til Schenker i Norge startet i 1916 da Einar Sundbye etablerte sin spedisjonsforretning i daværende Kristiania.
I Norge er Schenker ledende på stykkgods og partigods. Selskapet har 29 terminaler og ca. 1.100 ansatte og omsatte i 2020 for 4,6 milliarder kroner.
Milepæler i selskapets norske historie:
- 1916: Einar Sundbye Speditionsforretning grunnlegges i Kristiania
- 1929: Forløperen til Bilspedition stiftes i Sverige
- 1972: Linjegods etableres i Oslo med NSB, NRF og Thagaard Holding som eiere
- 1984: Bilspedition kjøper deler av Linjegods
- 1989: Bilspedition kjøper SkandiaTransport og etablerer Scansped
- 1992: NSB selger sin eierandel i Linjegods. Bilspedition og Transport Invest (TI) blir eiere. Bilspedition kjøper samtidig en større andel av TI.
- 1995: Einar Sundbye skifter navn til Schenker Norge
- 1998: Schenker kjøper Bilspedition og etablerer Schenker-BTL
- 2005: Schenker kjøper resten av Linjegods
- 2006: Schenker Linjegods AS etableres
- 2007: Navneskifte til dagens Schenker AS
Opphav og kilder: Schenker