Byggevarer og transport: Astrup øker fraktprisene
BYGG OG TRANSPORT: Bring er Astrups største transportør og regulerte sine priser to ganger i fjor. Astrup har derfor regulert sine fraktpriser fra 1. januar 2022.
- Ja, transportørene sliter med økte avgifter og mangel på sjåfører etc. Så blir det jo ikke flere aktører der heller. Derfor må vi gå til det skritt å øke våre fraktpriser, svarer adm. dir. Thomas G. Engen når vårt brodernettsted Metalsupply.no spør om hvorfor de må øke prisene.
Solid posisjon innenfor bygg og fasade
Astrup AS er grossist, og stål og metaller har stått sentralt i virksomheten siden 1865. Astrup betjener i dag norsk industri med alt innen aluminium, metaller, plast, rustfritt stål, spesialstål og titan halvfabrikat.
Virksomheten er fordelt på fire markedssegmenter: maskinering, plate/sveis, bygg/fasade og skilt og interiør.
– På aluminium og øvrige metaller er vi den største grossisten i Norge og på rustfritt er vi kanskje nummer to eller tre, forteller Engen
Han legger til at de står helt i første rekke innenfor bygg og fasade. Det segmentet utgjør i dag om lag 20 prosent av omsetningen i Astrup, men er kraftig økende.
Økt med 10 prosent
- Vi har økt minstefrakten i fraktsonene nå fra 1. januar, mens fraktratene utover minstefrakt blir justert fortløpende i henhold til avtalene med transportørene i det enkelte distrikt. Dette utgjør for 2022 en økning på ca. 10 prosent, sier Engen.
Bring er altså Astrups største transportør og regulerte sine priser to ganger i fjor.
Opphav og kilder: Metalsupply.no, proff.no