Alf Johansen AS kjøper 22-meters 60-tonnssett "lokalt"
TUNGE LASS: - Bilen skal gå på skiftkjøring seks dager i uka på utbygging av Fornebubanen med masser mellom Fornebu og Drammen, forteller Stian Johansen, prosjektleder i selskapet.
- Vi har en stor bilpark, men dette er første Volvo vi har kjøpt på snart 10 år.
Firmaet Alf Johansen AS fra Seljord i Telemark har over 45 års nå. Ved oppstart i 1976 var hoveddelen transport av masse i forbindelse med utbygging av kraftverk. Men etter hvert har firmaet utviklet seg til å bli en stor aktør innen massetransport i Oslo og omegn.
Det var Alf Johansen som i sin tid startet firmaet i Telemark, i dag er det kun hovedkontoret som er lokalisert i hjemkommunen.
- Vi er en Telemarksbedrift og handler lokalt, derfor er det Volmax i Skien som har stått for leveransen. Istrail lå tidligere på Ulefoss i Telemark og derfor begynte far tidlig å handle inn påbygg derfra. Det har vi stort sett fortsatt med og de har bygget påbygg og slephenger etter vår egen standard, sier Stian Johansen
- Denne bilen er den første vi kjøper med 22 meter totallengde og med godkjent totalvekt på 60 tonn. Vi har en til i bestilling fra en annen leverandør og ser dette som et prosjekt for å prøve ut noe nytt.
Bilen er en FH16 750 med alt utstyr. Aluminiumsfelger på hele settet for å spare vekt, Volvo Dynamic Steering, tandemaksel med løft og girkasse med krypgir. Bilen er leaset på 5 år og det er inngått vedlikeholdsavtale, Volvo Gullavtale, som dekker all service og reparasjoner i hele perioden. Service vil bli tatt hos Volvo Truck Center i Oslo.
Ved overlevering hadde Volvo Norge også med seg FMX 540 med 47 tonns nyttelast (på lukket område). Med 38 tonns tandemaksler er det en effektiv bil til massetransport som Alf Johansen AS skal prøve ut på flere av sine anlegg i tiden som kommer.
Alf Johansen har i dag et moderne anlegg på Bondkall – Trondheimsveien - hvor de har investert i en moderne boligrigg med 53 boenheter med alle fasiliteter, en kontorrigg og et stort telt for vedlikeholdsarbeid på den store bil- og maskinparken.
- Vi er blitt store etter hvert og kan derfor også påta oss massetransporter på store anlegg. Det siste året har vi driftet om lag 100 lastebiler, hvorav litt under 50 har vært våre egne, kan Stian Johansen fortelle.
- Vi har en solid gjeng med dyktige sjåfører og vi har ikke problemer med rekruttering heller.
Johansen tror nøkkelen er å ha oppdatert utstyr, tilbud om gode skiftordninger, trygge arbeidsforhold og innkvartering. - En god del av våre sjåfører kommer som oss fra Telemark og jobber lange skift en uke for så å ha en uke fri, avslutter Stian Johansen.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Volmax