Girteka: I april starter rettssak for 11 kabotasjeforhold
STRID OM KABOTASJE: Fra vegvesenets kontrollrapporter ved utekontroll, som Tungt.no følger tett, fremkommer det jevnt og trutt at transportører er anmeldt for ulovlig kabotasje. Ofte handler det om manglende dokumentasjon.
Hva som skjer etter at anmeldelsene er levert er ikke like klart, selv om det synes å være en økende tendens til at anmeldelsene har ført til forelegg, og som stadig oftere vedtas.
Et selskap som i perioder har vært en gjenganger i kabotasjesaker er litauiske Girteka, men Girteka er blant dem som IKKE har vedtatt foreleggene. Årsaken skal være at selskapet ikke er enig med norske myndigheter i tolkningen av regelverket.
At selskapet har mange kabotasjesaker er ikke så rart, når de etter hvert har vokst til det som antagelig er Europas største transportselskap. Girteka eier også norske selskaper som omsetter transporttjenester for temmelig store summer, og bør sånn sett ha godt innsyn i gjeldende lover og regler i Norge.
Nå kan striden om og grensen mellom lovlig og ulovlig kabotasje snart komme til å avgjøres i rettsvesenet. Det er altså frifagbevegelse.no som melder at saken kommer opp i Sogn og Fjordane tingrett fra 4. april.
De 11 forholdene i tiltalen skal vært anmeldt i 2019 og 2020, og det er politiadvokat Margrete Joleik Degvold-Jonstad i Vest Politidistrikt som representerer norske myndigheter i møte med den litauiske transportgiganten.
– Vi ser frem til høringen av disse sakene, siden det vil hjelpe begge parter i å bli enige om hva som skal være riktig dokumentasjon ved kabotasje, sier Girtekas markeds- og kommunikasjonsdirektør Simonas Bartkus til FriFagbevegelse.
Opphav og kilder: Artikkel i Frifagbevegelse.no