23948sdkhjf

Ny kran fra Hiab, skal løfte merket til et høyere nivå

Hiab har presentert sin største kran noensinne, med mange nyvinninger.

TUNGT, HØYT OG LANGT: I november lanserte Hiab sin helt nye kran, IQ 1188, melder vårt søsternettsted transportmagasinet.dk.

Det er en kran som blant annet kommer som 9+6 med den nye jibben 155Q, eller med 10 utskyt uten jib.

IQ-serien er den nye generasjonen stykkgodskraner fra Hiab med det nye styresystemet SPACEevo, i kombinasjon med CambiDrive4 fjernstyring, som brukes for første gang på Hiab iQ 1188 HiPro.

Svært kompakt 110 tonnmeter

Dette sier Askjer:

Vi har spurt en av kranbilfolkets fremste her i Norge, Hans Olav Askjer, hva kan du, ut fra det Hiab skriver, si om den nye kranen som kommer fra Hiab?

- Det er ikke så mye revolusjonerende. Jeg synes det er litt rart at Hiab kun hopper 10 tonnmeter opp fra tidligere modeller. 110 tonnmeter er jo ikke så stort lenger egentlig, sier Askjer.

Han legger til at kranprodusentene Fassi, Palfinger, Effer med flere har kransegmenter i 140 - 160 tonnmeter som kan pakkes sammen bak hytta, og at Hiab og HMF må opp i tonnmeter for å følge med på utviklingen.

- En 92 tonnmeter har snart blitt vanlig kost og byggevarekran, så kranstørrelser blir bare større og større, sier Askjer.

Denne kranen er den største som Hiab kan levere i dag. Den er 110 tonnmeter, men ligner i følge produsenten mer på en 90 tonnmeter i størrelsen.

Det betyr at den kan monteres på fireakslede kjøretøy og likevel gi plass til nyttelast.

Vi får opplyst at dette er mulig på grunn av det nye patenterte V12-Power armsystemet. Profilen til kranarmen har nemlig 12 kanter. Frem til nå har Hiabs kraner kun hatt seks kanter.

Selv om dette er en større kran, er den lettere enn 1058 tonmeteren som har vært den største fra Hiab frem til nå. Forskjellen er nesten 300 kilo. Kranen skal være stivere, og det skal dermed være mindre bøy på kranarmen ved løft.

12-kantet stål

- Når stålet får disse 12 kantene, kan man utnytte stålet mye bedre enn tidligere. Det gir mer styrke, og man kan produsere kranen i et tynnere materiale, sier Jens Paulsen (bildet), SAWO’s produktsjef i Danmark til transportmagasinet.dk.

SAWO er leverandør av Hiab-kraner i Danmark.

Det nye SPACEevo-kontrollsystemet skal gjøre at kranen kan betjenes nøyaktig selv ved høye hastigheter. Kontrollsystemet er bygget med en åpen teknologisk plattform som muliggjør kontinuerlige oppdateringer.

Kranen styres av den nye fjernkontrollen CombiDrive 4 med større fargeskjermer, haptisk tilbakemelding (vibrasjoner) og økt batterilevetid.

Det er mulig for operatøren å tilpasse innstillinger som hastighet og kranreaksjon. Den har også den nye Confirm View som øker sikkerheten ved å identifisere posisjonen til operatøren sammenlignet med stabilisatorene, slik at den bare åpnes hvis operatøren er posisjonert for å se bevegelsen til kranen riktig.

Hiab vil senere lansere en model med navnet EQ - e for Electric.

Opphav og kilder: transportmagasinet.dk, Hiab, tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11