Element Logic går globalt med AutoStore
Den norske suksessbedriften har allerede planer om å levere flere prosjekter i USA i løpet av året.
Da brødrene Kjell og Dag-Adler Blakseth etablerte Arkiv & Lager på Kløfta i 1985 hadde de nok ikke en gang drømt om at Element Logic, som selskapet med årene ble hetende, skulle få en slik utvikling og nå ha hele verden som sitt marked.
Les også: Mål om å passere to milliarder i 2022
Som verdens første AutoStore-partner installerte selskapet sin første AutoStore i 2005, bestående av fem roboter og snaue 6.000 kasser til alarmsystemprodusenten Elotec. I 2015 solgte Element Logic sin første AutoStore utenfor Norden og i 2020 fikk selskapet distribusjonsrettigheter i hele Europa. Samme år installerte Element Logic flere AutoStore-anlegg enn noe annet selskap i verden. Nå har Element Logic, som i fjor fikk det tyske oppkjøpsfondet Castik Capital som hovedeier, nådd en ny milepæl.
Viktig global partner for AutoStore
De nye distribusjonsrettighetene gir Element Logic mulighet til å bistå kunder i hele verden med lagerautomasjon, og til å åpne avdelinger på nye kontinenter.
– Element Logic har vært en viktig lokal og regional partner for AutoStore, og vi er glade for å nå introdusere dem som en av våre globale partnere. Vi vet at de vil leve opp til våre forventninger som en global partner for distribusjon og systemintegrasjon, og de vil utvilsomt fortsette å spille en nøkkelrolle i å forsterke AutoStores tilstedeværelse over hele verden, sier Karl Johan Lier (bildet), adm. direktør i AutoStore.
Stort potensiale i det amerikanske og asiatiske markedet
Økt netthandel og forventning om raske leveranser er to faktorer som bidrar til en økt etterspørsel etter automatiserte prosesser over hele verden. Med utvidede distribusjonsrettigheter vil Element Logic både ha fokus på å bistå eksisterende, globale kunder og nye kunder som er etablert utenfor Europa, skriver selskapet i en pressemelding.
– Vi jobber kontinuerlig med å finne ut hvor det er fornuftig for Element Logic å utvide, men ser et stort potensial i det amerikanske og asiatiske markedet. Både fordi vi allerede har kunder med en tilstedeværelse i disse markedene, men også fordi vi ser et økende behov for løsninger som Element Logic kan levere her, sier Håvard Hallås (bildet), Chief Commercial Officer. Han legger til at de allerede jobber med flere prosjekter i USA og som de vil levere i løpet av inneværende år.
Europa vil fortsatt være viktigst
I løpet av de siste to årene har Element Logic åpnet avdelinger i seks nye markeder i Europa, og veksten til selskapet er blant de høyeste i bransjen. Erfaringen fra den europeiske ekspansjonen blir viktig i en global utvidelse. Hallås opplyser at de kunne ha ekspandert utenfor Europa på et tidligere tidspunkt, men at det var viktig for selskapet å trekke på erfaringene fra det europeiske markedet og få med en lønnsom forretningsmodell.
– Fremtidig vekst vil komme fra både eksisterende og nye markeder, og vi planlegger å øke veksten fra nye markeder i et bærekraftig tempo, forklarer Hallås.
Selv om den nye avtalen med AutoStore åpner for salg på verdensbasis, vil Europa fremdeles være Element Logics viktigste marked fremover.
– Vi har en solid markedsposisjon i det skandinaviske markedet, og vi vil fortsette å styrke denne og vår europeiske posisjon i de kommende årene. Basert på antall installerte systemer i Europa alene, er Element Logic verdens største AutoStore-distributør. Som en global AutoStore-partner, er dette en posisjon vi er enda bedre rustet til å forsvare fremover, avslutter Hallås.
Opphav og kilder: Element Logic, Logistikk & Ledelse