23948sdkhjf

Vaktmesterkompaniet brøyter med biogass

For å redusere klimaavtrykket har Vaktmesterkompaniet gått til anskaffelse av biogassdrevne lastebiler til brøyting og salting av riksvegene i hovedstadsområdet.

På det som har blitt omtalt som en av de mest krevende vegkontraktene i Norge har Vaktmesterkompaniet AS gjort lovnader til virkelighet kan det se ut som.

For under kontraktsigneringa i fjor høst lovet direktør Hans Jørgen Sundby å være en aktiv og pådrivende aktør i det grønne skiftet.

Fossilfri drift innen 2025

Vaktmesterkompaniet har som målsetning at alle deres maskiner og kjøretøy på Oslo-Gardermoen-kontrakten skal være fossilfrie innen 2025. De har også tatt mål av seg å skape nye løsninger som vil redusere klimabelastningene innen drift og vedlikehold i løpet av de fem årene kontrakten med Statens vegvesen varer.

Biogassdrevne brøytebiler

Foreløpig har Vaktmesterkompaniet kjøpt inn to biogasslastebiler til driften av riksvegene i Oslo-Gardermoen-området.

Om biogass som drivstoff:

Under omdanning av organisk avfall til biogjødsel, dannes det en gass. Denne gassen består i hovedsak av metan. Gassen blir renset slik at den kan brukes som drivstoff.

Biogass er klimanøytral fordi den allerede finnes i kretsløpet. Dermed tilføres ikke atmosfæren mer CO2 ved bruk enn ved naturlig nedbrytning. For hver liter diesel man bytter ut med biogass, reduseres utslippet av CO2 med 2,7 kilo.

Bruk av biogass er langt bedre for helsa enn fossilt drivstoff. Biogass gir ikke utslipp av sot- og støvpartikler, og har langt mindre utslipp av nitrogenoksider. I tillegg gir biler som kjører på biogass mindre støy enn for eksempel dieselbiler.

Kilde: mjosanlegget.no

Lastebilene til Vaktmesterkompaniet er utstyrt med frontplog og saltspreder i tillegg til å være forberedt for bruk av sideplog.

Den første av de to bilene er levert og i drift, mens den andre blir levert i første kvartal 2022.

– Vi har testet den første biogasslastebilen under større snøfall. Det er alltid spennende med ny teknologi, sier avdelingssjef Hans Petter Skjellum i Vaktmesterkompaniet.

– Hittil har bilen ikke gitt oss noen store overraskelser, og vi merker ikke forskjell på denne bilen og tilsvarende bil drevet på konvensjonell diesel. Det er nok av krefter til oppgavene den skal utføre. Dette er betryggende med tanke på at vi skal sette inn en gassdrevet bil til på kontrakten i nær fremtid.

Biogasslastebilene er noe dyrere i innkjøp og har noe høyere driftskostnader enn konvensjonelle dieselbiler.

Fordelene blir oppsumert slik:

I forhold til diesellastebiler, slipper biogasslastebiler ut bare 10 prosent CO2 og 50 prosent NOx.

Motorstøyen fra lastebiler som går på biogass er også vesentlig lavere enn de som går på diesel. Dette er ekstra viktig i trafikkerte storbyområder der folk bor tett. Mens støyen fra en diesellastebil er på 80 desibel, er støyen fra en biogasslastebil 72 desibel, dvs. omtrent som støyen fra en støvsuger.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095