23948sdkhjf

Kjempeboten til Scania opprettholdes

Den svenske lastebilprodusenten har nektet for å ha deltatt i det famøse lastebilkartellet, men nå har EU-domstolen avvist Scanias anke.

TUNGT "SAMARBEID": Lastebilkartellsaken har rullet og gått i mange år nå. Milliardbøtene til de fleste produsentene er både utstedt - og formodentlig innkrevet.

Unntaket er MAN, som fikk sine bøter nullert for sin medvirkning i å rulle opp kartellet. Og så har vi Scania, som hardnakket har nektet for å være skyldig i anklagene.

I forgårs kunne imidlertide den svenske næringslivsavisen Dagens Industri berette at EU-domstolen opprettholder sin dom, og med det en bot på 880 millioner euro. Omregnet i norsk valuta er det i øyeblikket ca 8,8 milliarder kroner.

Hos vår svenske kollega Trailer.se, som også omtaler saken, bestrider Scania fortsatt dommens gyldighet. Så blir det jo interssant å se hva som skjer om bedrifter i den størrelsen motsetter seg å betale sine bøter...

Men Dagens Industri har nok et lite ekorn i ermet mot Scania: De spekulere i hvilke ekstra kostnader dette kan gi Scania - i tillegg til megaboten - mtp på de mange erstatningskravene som nå er reist mot deltagere i kartellet.

Tungt har i flere omganger skrevet om massesøksmålene som pågår mot kartellet, hvor også norske lastebileier er involvert, men vi har fortsatt tilgode å registrere om disse sakene har nådd en konklusjon eller om erstatninger er utbetalt. 

Opphav og kilder: Dagnes Industri, Trailer, Tungt

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125