23948sdkhjf

Time for time, brøytebil Hol-Aurland med Eirik Laa

- Opp i den første bakken begynte bilen å spinne. Da tenkte jeg hva i alle dager er det jeg har begitt meg ut på nå, sier Eirik Laa.

I serien "MENNESKENE PÅ VEIEN" skal vi nå få være med Eirik Laa fra Ål på jobb som brøytebilsjåfør, en dag i februar. Han kjører for Geilo Tomteservice på den værutsatte strekningen Hol-Aurland.

- Jeg har alltid hatt en lidenskap for det meste av maskiner, og yrkesvalget ble derfor enkelt. Jeg er utdannet anleggsmaskinfører og hadde en variert læretid hos Geilo Tomteservice AS, sier Eirik Laa.

Bortsett fra brøyting hjemme på gården i Ål i Hallingdal, var det på Geilo han fikk ansvar for en brøyterode for første gang. Laa brøytet en del med hjullaster, men mest med traktor og fres.

- Etter at jeg tok kompetansetest vinterdrift ble det også noe brøyting med traktor og skjær langs riksvei 7. Da jeg var ferdig med læretiden ble det et år med førstegangstjeneste hvor jeg var så heldig å få ta lastebillappen ved Finnsenes Trafikkskole. Det ble noe kjøring med Scania 113H det året, selv om jeg primært kjørte Volvo BM 6300 traktorgraver, sier Laa.

Ville kjøre brøyt

Da han var ferdig med et år i forsvaret og et år som maskinfører på et anlegg i Narvik, flyttet han hjem til Hallingdal og begynte som selvstendig næringsdrivende i Laa Maskin AS. Et firma han driver og eier sammen med sin far.

- Det er mye snø og tele i Hallingdal i vinterhalvåret, og jeg var derfor på utkikk etter vinterarbeid for å kunne parkere gravemaskinen gjennom vinteren. Da jeg fikk høre fra en tidligere kollega at Geilo Tomteservice hadde fått kontrakt på lastebil-brøytingen på fjellovergangen Hol-Aurland, ringte jeg til min tidligere sjef og mentor Marius Høgberg, sier Laa.

Han spurte om det var en mulighet for at han kunne prøve seg som brøytebilsjåfør.

- Det var ikke noe spørsmål fra deres side, så klart jeg skulle få prøve meg. Til tross for min svært begrensede erfaring hva angikk lastebilkjøring og lastebilbrøyting, sier Laa.

Han troppet opp på brøytestasjonen i slutten av november og fikk sitte på en runde med den erfarene brøytebilsjåføren Sigbjørn Mørk. Etter en tur opp og ned av fjellet var det Laa sin tur til å prøve. Han fikk kjøre noen runder med Mørk som passasjer.

- Etter hvert gikk Sigbjørn av og jeg var klar for å kjøre resten av mitt første skift alene, sier Laa.

En litt flau start

Med friskt mot startet han ferden opp på fjellet. Da han hadde kommet 800 meter opp den første bakken begynte bilen å spinne og han fikk full stopp. Da tenkte han hva i alle dager han hadde begitt seg ut på.

- Etter en litt flau telefon til Sigbjørn fikk jeg noen flere tips og triks. Jeg rygget ned, tok fart og kjørte rett opp bakken og innover i fjellet, sier Laa.

Nå jobber Laa som brøytebilsjåfør på tredje sesongen, og blir stadig rikere på erfaringer. Arbeidsukene går på skift, og Laa jobber syv dager i strekk og har deretter fri fra brøytejobben i syv dager. Annenhver arbeidsuke er dag- og nattskift.

- Jeg har et eget rom og bor på brøytestasjonen på Myrland i arbeidsukene. Vi kjører alltid to biler sammen, og har gjerne med en tredje brøytebil ved kolonnekjøring, sier Laa.

Brøytebil med løft på bakerste aksling

Eirik Laa kjører en Volvo FH540 2018-modell med Tellefsdal underliggende skjær og Øveraasen DEH 285D høyfjellsskjær med fast ramme.

Bilen er godt utstyrt med mange gode ledlys. Under frontruta har den fire brøytelys og en ledbar, og på taket har den fire store 1.000 metere. Disse kan han skru av, noe som er en fordel når været er dårlig.

- Siden jeg jobber halvparten av skiftene mine om natten, har jeg lært å sette pris på gode lys, sier Laa.

Bilen har tandemdrift med mulighet for å løfte bakerste aksling. På den bakerste akslingen er det nesten alltid lagt på kjettinger. Dette er for å kunne stoppe bilen dersom den skulle begynne å skli.

- Etappen fra Vassbygdi og opp Låvisberget har strekninger som er svært bratte, og det er godt å ha en ekstra sikkerhet dersom man skulle bli tatt på sengen av dårlig føre. Bilen har gode piggdekk og tar seg godt frem ettersom den har løft på bakerste aksling, sier Laa.

Han er svært fornøyd med komforten i Volvoen. Han har slitt en del med senebetennelse, men i denne bilen er det lett å justere sete slik at han kan sitte avslappet og unngå betennelsen.

 Kollegaen til Laa kjører en Volvo FH540 2018-modell med Mählers underliggende skjær og Øveraasen spissplog (Turbowing). - Dette er en god plog siden den har overheng foran, som gjør at det blåser svært lite snø over plogen og opp på frontruta. Sjåføren er min faste skift-kollega Olav Håkon Sando, sier Laa.

Stua på brøytestasjonen på Myrland. Fra venstre og nærmest kamera Lars Olav Garnås (fres, Presis Vegdrift AS), Sigve Nestegard (fres/gravemaskin, Presis Vegdrift AS), Tage Ese (brøytebilsjåfør, Geilo Tomteservice AS), og Sander Lerberg Nestegard (fres, Presis Vegdrift AS). 

Hvis brøytekantene blir for høye og det ikke er mulig å frese, brukes gravemaskin for å senke brøytekantene. Spesielt over autovern hvor snøen har en tendens til å bygge seg svært høyt på utsatte steder.
- Gravemaskinen brukes også for å grave vekk snøras. På dette bilde er gjengen på vei for å rydde etter et ras, sier Laa.

Vegen mellom Hol og Aurland ble bygget ut i forbindelse med kraftutbygginga i Aurlandsvassdraget. Det er derfor mye kraftlinjer, dammer og kraftstasjoner langs vegen.

 Det å bytte stål og vedlikeholde både skjær og underskjær er en viktig del av å være brøytebilsjåfør. På bildet bytter Eirik Laa to utslitte stål siden han fikk litt ledig tid da været lettet litt. 

- Jeg liker best å bytte stål på underskjæret ute i snøen. Da smelter og renner mindre vann av bilen. Det er bare å ta på seg varmedressen og skli rundt på snøen under bilen, så slipper man å bruke liggebrett også. Når jeg bytter på skjæret foran eller spissplogen kjører jeg nesten alltid inn i verkstedet og står tørt når jeg bytter dette. Det er viktig å være nøye og gjøre det ordentlig når man bytter stål. Hvis ikke kan det løsne igjen etter en stund, og det er få ting som er mer irriterende enn akkurat det, sier Laa.

Det er på den nær 60 kilometer lange strekningen fra Hol til Aurland hvor Eirik Laa kjører brøytebil. Det er mest privatbiler som kjører på strekningen, men de gangene Hardangervidda er stengt kan det også bli litt lastebiler.
Det er Presis Vegdrift som er hovedentreprenør på strekningen fv. 50 Hol - Aurland, og Geilo Tomteservice er underentreprenør.

En helt vanlig dag som brøytebilsjåfør

06.30: Dagen starter med frokost, kaffe og vaktskifte. Eirik Laa bor på brøytestasjonen på Myrland de ukene han er på jobb. Morgenen startet gjerne med kaffe og prat med kollegaer i stua, og ofte er vær og vind tema.

07.00: Laa går ut og overtar brøytebilen fra hans kollega på nattskiftet. De tar en statusoppdatering på hvordan vær og føre er, og en runde rundt bilen får å se at alt står bra til med bil og skjær, samt banke av is og snø som legger seg overalt. Bilen er en Volvo FH540 2018-modell med Tellefsdal underliggende skjær og Øveraasen DEH 285D høyfjellsskjær med fast ramme. Når dieselen er tanket logger han seg inn på brøyteappen som registrerer kjøringen. Været avgjør selvsagt mye for hvordan arbeidsdagen vil se ut.

08.00: Natten før Laa starter sitt dagskift har vegen vært stengt. Været er fortsatt dårlig, men ikke verre enn at brøytelaget planlegger kolonnekjøring.
- Min kollega Olav Håkon har kjørt innover fjellet først. Han har spissplogen på bilen og brøyter et spor. Jobben min blir å gjøre sporet bredere, sier Laa.

09.00: Mens dagen lysner setter Olav Håkon og følgebilmannskapet i gang med kolonnekjøring. Da har Laa i oppgave å brøyte frem og tilbake på de meste værutsatte plassene for at vegen ikke skal drive igjen.
- Kollega Sigbjørn ringer for å slå av en prat. Han kjører reservebilen som vi kaller bil 3. Dette er en litt eldre Volvo FH 600, og hans jobb blir å brøyte mellom brøytestasjonen, som ligger litt nedenfor fjellplatået, og 13 kilometer inn til bommen som står på fjellet, sier Laa.

På fjellovergangen Hol-Aurland er det mye fjell og plassene hvor det blir dårlig sikt og vær varierer veldig etter vindretningen. Det finnes derfor bommer på ulike plasser slik at de som brøyter kan stenge eller kjøre kolonne kun der det er nødvendig.

11.00: Dagen går, og Laa hører litt på country eller rock, snakker en del i telefonen med venner og kollegaer, men vier det meste av tiden til lydboken. Akkurat nå hører han boken Pelsjegerliv av Helge Ingstad.
- Noe av det jeg liker beste med å kjøre brøytebil, er friheten til å høre på hva man vil samtidig som man kan sitte varmt og trivelig i sokkelesten midt på høyfjellet mens været raser utenfor hytta på lastebilen, sier Laa.

12.00: I tillegg til Eirik Laa jobber begge fresene iherdig med å holde fresgatene tomme for snø. Det er gater på siden av veien, hvor brøytebilsjåførene kan brøyte snøen ut i. Fresene slår også ned kanten der brøytekantene blir veldig høye. Det er viktig arbeid for at brøytebilen skal klarer å kaste snøen ut av veien. Hvis ikke tar det ikke lang tid før veien blåser igjen med snø.

- Det er utrolig gøy når vi er alle mann alle og vi sammen som et team greier å holde veien farbar, sier Laa.

13.00: Kollega Olav Håkon gir beskjed over sambandet hvor langt de er kommet med kolonna, og Laa beregner hvor han skal stoppe får å ikke møte de på vegen.
- Vinden roer seg utover dagen, og etter hvert kan vi åpne veien for fri ferdsel. Jeg bruker høvelskjæret og høvler for å holde sålen på vegen nede og for å gi vegen en jevn overflate, sier Laa.

 

16.00: Nå når vegen er høvlet er det på tide å gruse. Brøytelaget bruker en etterhengende grusspreder fra Øveraasen.
- Dette er en enkle spreder, men fungerer fint til vårt bruk. Grusen har vi lagret på brøytestasjonen og Olav Håkon kjører opp grus fra bruddet til Hallingdal Pukk og Grus i Kleivi, mens jeg gruser. På fjellet er det heldigvis ikke så mange ledninger å passe på, men når jeg gruser tunnel-munningene må jeg passe på så ikke jeg tar oppi taket, sier Laa.

 

19.00: Dagen er over og Laa spyler, smører skjæret, fyller diesel og overleverer bilen til kollegaen som skal ha nattvakt. Så går han inn på stasjonen, og lager seg litt enkel middag. Kvelden går med til å se på tv og prate om løst og fast med kollegaene som også bor på brøytestasjonen.
- Noen dager tar jeg meg en skitur på kvelden ettersom skiløypene går rett utenfor vinduet. Så dusjer jeg og legger meg, sier Laa.

Neste morgen er det klart for et nytt skift i brøytebilen.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.126