23948sdkhjf

Nye Ranger sparkes i gang med Raptor-utgaven

Den skal være raskere, tøffere og kommer med twin-turbo 3-liters V6 EcoBoost bensinmotor.

Ford-lansering: Det vanlige er vel å lansere den ordinære utgaven først, så kommer værsting-utgaven etter et år eller to. Ford gjør det annerledes.

Ranger Raptor vil være den første varianten av neste generasjon Ranger som lanseres i Europa, og de første kundeleveringene vil starte i 4. kvartal 2022.

Og siden spekulasjonene har gått viralt om Ranger (og nye Amarkok) skal få V6-diesel eller ikke, var det flere som ble overrasket da Ford i tillegg lanserer Ranger Raptor med deres twin-turbo 3-liters V6 EcoBoost bensinmotor med 288 HK.

I tillegg vet vi nå prisen på Raptor som starter på 852.250 kroner.


Bilde over: Mer US-preget design med hissig grill og LED-signatur som vi kjenner igjen fra amerikanske storebrødre. Foto: Ford

Produksjonsstart og salgsstart

Produksjonsstart blir juni 2022 for XLT, Limited & Wildtrak, Raptor 2.0 EcoBlue – Q1 2023

Salget starter i dag 22.februar for Raptor, mens XLT, Limited & Wildtrak, Raptor 2.0 EcoBlue har salgsstart ultimo mars 2022

Litt mer om prisen:
Raptor 3.0 EcoBoost Kr 852.250,-
Plusspakke: kr 32 000,- (sportsbøyle, elektrisk rulledeksel og oppbevaring på lasteplan.)
Raptor dekalpakke: kr 8 900,- 
Metallic lakk kr 7 500,-

– Vi vet at kundene forventer at vi leverer enda bedre ytelse med neste generasjon Ranger Raptor, men jeg tror ikke de er klar over hvilket enormt sprang vi har tatt. Det er en fantastisk morsom pickup å kjøre og den usminkede rå ytelsen den leverer kommer til å overraske dem stort, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, som har stor tro på nye Ranger Raptor for det norske markedet. 

V6 EcoBoost

Den nye twin-turbo 3.0-liters V6 EcoBoost-motoren har en kompakt sylinderblokk som er produsert i grafittjern. Det gjør motoren opptil 75 % sterkere enn ved bruk av støpejern, som vanligvis blir brukt til dette, forteller Ford. Dreiemomentet er på 491 Nm og effekten er altså på 288 hk.


Bilde over: Ford lanserer Raptor først, med V6 EcoBoost-motoren, så kommer 2-liters diesel som vi kjenner fra før neste år. Foto: Ford

Ford Performance har også sikret at motoren leverer umiddelbar respons ved gasspådrag. Et nytt anti-lag-system sørger for at turboladerne i motoren roterer i opptil 3 sekunder etter at sjåføren har fjernet foten fra gassen. Det gjør at du kan få raskere akselerasjon fra motoren ut av kurver og ved girskift når du igjen trykker på gasspedalen. For ytterligere å optimalisere ytelsen er motoren programmert med en egen turboladingsprofil for hvert av de 10 girene i automaten som vi kjenner fra før.

Valgfritt lydbilde

For å ha et lydbilde fra pickupen som matcher får du et elektronisk kontrollert aktivt eksossystem hvor du kan velge mellom Stille (Prioriterer stillhet. Perfekt for ikke å vekke naboene tidlig på morgenen), Normal (eksoslyd som viser tilstedeværelse uten at den er for høy), Sort (høyere lyd og har en mer dynamisk karakter) og Baja (helt uten lydbegrensninger, bare ment for bruk i terreng).


Bilde over: Jagerflyinspirerte sportsseter kaller Ford det. I tillegg ser vi fargedetaljene i Code Orange på instrumentpanelet, sømmer og seter. Foto: Ford

Konstruksjon

En rekke Raptor-spesifikke fester og forsterkinger, som C-stolpen, lasteboksen og reservehjulet, samt unike rammer for støtfangere, støtdempertårn og lignende.

At Raptor har blitt en enda mindre "ordinær" pickup, blir enda litt tydeligere når vi leser om hjulopphenget:

De nye FOX Live Valve-demperne tilpasser seg i sanntid.  De kan levere Position Sensitive demping er de mest sofistikerte som har vært brukt på Raptor. De er fylt opp med Teflon-tilsatt olje som reduserer friksjonen med rundt 50 % sammenlignet med den utgående modellen.

Live Valve-systemet er også knyttet sammen med Ranger Raptors mange kjøremodus for å kunne levere enda bedre komfort – om du kjører på asfaltert vei eller på kjerreveier og i ulendt terreng, både med høy og lav hastighet. I tillegg til å tilpasse demperne til forskjellige kjøremodus, jobber også systemet kontinuerlig i bakgrunnen for at ekstrempickupen hele tiden er forberedt på endrede vei- og føreforhold.

Permanent firehjulstrekksystem

For første gang får Ranger Raptor et avansert permanent firehjulstrekksystem med en helt ny elektronisk kontrollert to-trinns fordelingskasse kombinert med differensiallås både foran og bak.


Bilde over: Skjermoppsettet er helt nytt, som alt annet i kupeen. Foto: Ford

Syv kjøremodus

Råtasspickupen med syv forskjellige kjøremodus inkluderer et eget Baja-modus hvor bilens elektroniske systemer tilpasses for å levere maksimalt i høy hastighet i terreng.  Du velger mellom "Normal", "Sport" og "Glatt" på veien. I terrenget kan du velge mellom "Steinete", "Sand", "Gjørme/hjuslpor" og "Baja".

Cruise control for terrenget

Du får også Trail Control, en cruisekontroll for kjøring i terreng. Sjåføren velger en hastighet under 32 km/t og bilen regulerer selv akselerasjon og bremsing, mens sjåføren kan konsentrere seg om å styre bilen gjennom vanskelig terreng.

Opphav og kilder: Ford

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093