Volvo med nye forbedringer på I-Save-konseptet
TUNGT OG SOFISTIKERT: Volvo opplyser i dag at de har tatt FH I-Save-konseptet ett skritt videre mot full optimalisering.
Det omfatter å tilpasse injektorene, kompresjonen og kamakselen spesifikt til de nye bølgemønstrede stemplene. Vekt og intern friksjon er også redusert.
I tillegg har både turboladeren og oljepumpen har fått oppgraderinger, mens filtrene for olje, drivstoff og luft har fått patenterte forbedringer.
– Med utgangspunkt i en allerede effektiv motor har vi sett på mange detaljer som til sammen utgjør betydelige besparelser. Det handler om å få mer brukbar energi ut av hver dråpe drivstoff, sier Helena Alsiö, visepresident for drivlinjeproduktledelse hos Volvo Trucks.
Hjertet i I-Save er 13-litersmotoren med Volvos Turbo Compound-teknologi, D13TC, utviklet for å kjøre med lavt turtall og høye gir i lengre perioder. Motoren har de beste resultatene mellom 900 og 1300 omdreininger.
I tillegg kommer oppdateringer av programvare for motorstyringen, som igjen kommuniserer med en oppdatert I-Shift-girkasse. Dette skal også gi forbedret kjørbarhet med smartere girvalgsstrategi.
I-Torque er da en ny programvare for dreiemoment, som øker energieffektiviteten ved å analysere topografidata fra I-See og tilpasse kjøringen til den ruten. I-See bruker informasjon om den planlagte ruten til å dra nytte av lastebilens kinetiske energi på best mulig måte når man kjører i kupert terreng. Den nye I-Torque-funksjonen styrer girvalg, motorens dreiemoment og bremsing når I-Cruise er aktivert.
Det er gjort flere endringer for å forbedre luftstrømmen, bla. mindre mellomrom i fronten av førerhuset og en forlengelse av døren.
I-Save ble lansert i 2019. Nå kommer også et nytt alternativ med 420 hk i tillegg til de eksisterende 460 og 500 hk.
Volvo Trucks FH, FM og FMX med standard 11- og 13-liters Euro 6-motorer får også oppdateringer.
– Disse oppdateringene gjør at vi kan tilby ytterligere store forbedringer i drivstofføkonomi, også til kunder i distribusjons- og anleggssegmentet. Med økende drivstoffpriser, vil våre effektive og anvendelige drivlinjer være en enda viktigere faktor for lønnsomhet, mener Lasse Sætre, Produktsjef i Volvo Norge AS.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Volvo