NÅ: Renaults nye T-serie er på tur rundt i Norge
Kan sammenlignes med hva som helst, påstår Renault-folket og byr opp til prøvekjøring med en 7-stopps karavane:
28.02.–12.03.: Volmax Rygge
13.03.–26.03.: Trucknor Kristiansand
27.03.–09.04.: Trucknor Rogaland
10.04.–30.04.: Trucknor Bergen
01.05.–14.05.: Wist Trondheim
15.05.–28.05.: Nordic Tromsø
29.05.– : VTC Furuset
- Dette er ikke en revolusjon, men en evolusjon, kommenterer Kenneth Vefall, produktsjef hos Renault Trucks Norge.
Bilde over: Renault leverer en del distribusjonsbiler, derfor har Renault Trucks Norge gjort litt ekstra stas på denne som blir å se langs veien fra februar til mai. Foto: Fredrik Saugstad
TCK Evolution heter det på Renault-språket og selv om du sikkert allerede skjønner at det dreier seg om Turbo Compound, så tar vi de andre detaljene først:
Lykter og design
Designmessig er 2022-modellen mer markant i front med nye lykter, blinklys og mørkere detaljer. Ganske tøft egentlig. Frontlampene er nå full-LED med tåke- og kurvelys innebygd i hovedlampa, noe som skal gjøre de mindre utsatt. LED-kjørelyset gir hvitere og bedre lys og skal gjøre livet litt enklere for sjåføren. Mellom lampene ligger det en stripe som er kombinert DRL-lys og blinklys. T-serien har også fått nye front-skjermer.
Bilde over: Blinklys og DRL-lys plassert mellom frontlampene som nå er full-LED med tåke- og kurvelys innebygd i hovedlampa. Foto: Fredrik Saugstad
60-graders vinkel
Det meste som er nytt i hytta kommer av tilbakemeldinger fra sjåfører. Først og viktigst er den nye rattstammen.
Bilde over: Dette er ikke en revolusjon, men en evolusjon, kommenterer Kenneth Vefall, produktsjef hos Renault Trucks Norge. Foto: Fredrik Saugstad
– Dette punktet har nok vært det største ankepunktet til Renaults T-serie i forhold til komfort, kommenterer Kenneth.
Bilde over: Renault T High 520 trekkvogn med henger. Foto: Fredrik Saugstad
Nå mener han det bare er Volvo selv som kan matche rattjusteringen. Rattakselen har fått tre ledd med større vinkel og selve utløserknappen er flyttet til fotbrønnen på venstre side. Rattvinkelen kan nå justeres med 60-graders rattvinkel, mot 41 grader på den gamle. Den er standard på alle modellene unntatt K Xtrem.
Ny motorplattform
Tilbake til drivlinja, for med oppgradert T, lanseres den nye motorplattformen fra AB Volvo som kan oppsummeres med forbedret forbrenning, redusert innvendig friksjon og etterbehandlingssystem (EATS) og urea innsprøytningssystem (UDS), ny motorstyring (ECM4) og oppdatert girkasse.
DE11 og DE13-motorene skal begge klare fire prosent lavere forbruk hevder den franske produsenten. Det skal de klare med nye injektorer, nye stempler, ny turbo, elektronisk styrt variabel servopumpe, ny kompressor, raskere girskift og oppdatert Optivsion og Smart Torque.
Turbo Compound
For første gang får Renault Turbo Compound. På DE13 TC viser tallene 480 hestekrefter og 2700 Newtonmeter fra 900 til 1250 o/min. TC som allerede er godt kjent i Volvo-kretser skal gi 10 prosent drivstoffbesparelse sies det.