Harstad: Byggestart vil sikre vekst
Tirsdag formiddag kunne en feststemt gjeng glede seg over oppstart for del to av Harstadpakken. Nå skal rv. 83, Kanebogen Margrethe Jørgensens vei, bygges helt om. Det vil gi Nord-Norges tredje største by en fremtidsrettet og mer effektiv innfartsåre.
Vil sikre vekst
Dagens rv. 83 har nådd et metningspunkt i dette området og kan ikke håndtere stort mer trafikk. Skal byen kunne vokse må et nytt veganlegg med rundkjøringer og bedre trafikkavvikling på plass. Ordfører i Harstad, Kari-Anne Opsal mener dette er en merkedag for harstadsamfunnet.
Spent og klar
Hos Anlegg Øst AS, som skal bygge anlegget for Statens vegvesen og Harstadpakken, er de mer enn klar for å ta fatt på oppgaven. Entreprenørens folk har rigget og drevet forarbeider siden midten av februar.
– For oss er dette et stort og viktig prosjekt. Nå er vi glad for å være i gang og ser fram til en spennende utbygging, sier prosjektleder, Roy Løkken.
Kostnad: 520 millioner kroner
Den 2,2 km lange strekningen som skal bygges inneholder blant annet to rundkjøringer, en påkjøringsrampe, og sykkelveg med fortau langs riksveg 83.
Anlegg Øst As skal bygge anlegget for drøyt 330 millioner kroner (331.198.909 kr) pluss moms. Totalkostnad for prosjektet er medregnet moms, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, beregnet til 520 millioner kroner (2021 kr) også kalt styringsramme.
Opphav og kilder: Statens vegvesen